Article Image
UC Ulsadanviy TRA att fordra en betydlig modisikation i sin nårvarande tariff, äro bland andra, svårigheten att anskaffa det nödiga antalet skenor för lulländandet af de jernvägar, med hyilkas anläggande man nu är i full fart, och de hinder derigenom skulle uppstå för utvecklingen af landets bjelpkälsor, emedan de inhemska jernserken på langt når iche hunnit den standpunkten, att de, på många år ännu, kunna motsvåra beholvet. Med ansenliga sträcker af väg har, som kändt är, redan det förberedande arbe et blilvit vidtaget, men detta är för närarande af brist på skenor till rakt ingen nytta; och de derpa uppoffrade hapitalerna äro för en tid alldeles ofruktbara. Man har börjat alt göra den upptäckten, alt en modererad tulltaxa är att föredraga framför en förhög, och det är icke att förvänta, alt man skall sortsara att nedirycka och förlama hvarje annat inleresse i staterna endast i det ändamalet att rikta några sa jernverhsegare i bpensylvanien och Maryland. For någon tid sedan importerades från Eneland på ett enda år inemot 80,000 Tons jern af alla sorter; men med avledning al den stora skyndsamhet, med hvilken solkmingd, manusahturer och andra interessen tillvexa i ett så lotetagsamt samhälle, kan det icke betsiflas, att behofven skola tilltaga i en lika grad. Enligt Amerikanernas esen förväntan, komma de att, under den sörbidade modererade tatillen, från England arligen importera inemot 150,000 TonsEn annan orsak till den Amerikanska tariffens modifikation är, att som Amerikanerna med hvarje ar blifva ett allt mera manusabturidkande folk, så inverkar det höga priset å jern mycket ofördelaktigt på uppsättandet af deras maschineri, i jemförelse med forhallandet i England. bet hoga priset å Jernplatar bar likaledes i stor mån varit ett hinder för deras användande vid byggandet al Staternas slodångbåtar, och enär dessa till antalet äro ganska många och till storleken ansenliga, så skulle en ofantlig mäned af jernplatar förbrukas för detta ändamål, emedan jernfartyg äro synnerliven passande för slodsarten i Staterna. Kolonierno, också, måste icke sorbises. En jernväg haller nu pr alt anläggas på Jamaiha emellan kingston och Spanish Town. Alla, som interessera sia för Westindiens förkofran, egna sin uppmärksamhet at den vist, jeruvägssystenet bar for en tjenlig utveckling af dessa holoniers länge försummade skatter. Med forbiaaende af hvad som kan vara att säga om de tillärnade jernvägarne i Italien, Egypten, på Panamanäset och annorstädes, se vi al sista öfverland-pusten från Indien, utt styrelsen i Bombay nedsatt en hommitte för att undersoka, buruvida jernvägar äro användbara och nyttisa för Indien, och att denna kommitte har i sitt ulrhtande uttalat sig gynnande öfver fördelarne af att u föra de patånhta hufvudtinierna, och derjewte forespeglat den såhra vinst, som vore att skörda å de derpa nedlagda hapitalen. Vid betraktande af den stora utsträckningen al jernvägar på Europas fasta land, och den inskrånhta tillginsen af jern från dervarande jernverk, kan man taga för säkert, att en stor qvantitel jern kommer alt requireras från Eugland. Franska regeringen lär, genom anställd undersökning, utront, att jernserhen i Frankrike på längt när icke äro i stand att producera en tillråcklig qvantitet skenor for fullbordandet af de redan i gang varande arbetena, och gilvit sitt samtycke till bildandet al ett sällskap, hvars ändamal är att från England importera tackjern, för alt sorarbelas till skenor. För utförandet al detta projekt hafva order blifvit emottagna i England att uppkopa 80,000 tons tackjern; de närvarande limiterna anse vi likvål icke tillåta nagra operationer, i följd af den nyligen inträffade stegringen i m rknaden å denna artikel. Då vi laga alla dessa omständigheter i betraktande, så äro vi böjde för att tro den lidpunkten icke vara langt borta, då en mera utvidgad och varaktig förbrukning af jern kommer all ega rum, än fallet har varit under någon tidigare period, — en förbrukning, som, enligt all sannolighet, blir större, ån att de vu 11 10 A — — —

8 februari 1845, sida 3

Thumbnail