GÖTHEBORG. sta Aterblick på handeln under veckan. Lördagen den 20 Juli efter Börstimman. P. Exporten fortfor all vara liflig. Ett större antal fartyg äro under lastning och de sraktsökare, som under veckan inträffat, hafva alla blifvit engagerade. På Algier har betalts 80 Fr., på Caen 65 Fr., V. på Calais 54 och 55 Fr. (53 Fr. med jern till franco frakt) på Dunkirchen 56 Fr., allt per föl pib. Stand. och 3 Fr. per Ton Jern på sista. bl. ställe; på Blyth, till 36 s. Å 5.00 Pib. Sid.: ve på Leith till 34 s. per Pib. Std. och 10 s. per Ton Jern. På Hull hafva 5 fartyg blifvit sde befraktade, 5ne till 52 8. per pib. Std. och Vvå 8 s. per Ton Jern, samt 2ne till 44 Äs. per De Ton Jern. På Wolgast har betalts 44 Groschen sssii 45 0,0 per ske Jern. de Skeppningen och importen under veckan; exporten under äret samt Nederlagsbehållningen vid månadens början upptages på sine ställen i tidningen. Penningetillgången anses ännu vara knapp. Omsättningen i vexlar utgjordes i dag af 2 3110, beo m:k 20040 samt FI. 680, med god vexeliillgång till noteringen. Norska Speciesed-J! lar hällas i 427 sk., men smärre poster hafva icke, i alla fall under veckan, ens betingat denna kurs. Mycken stillhet bar under veckan varit rådande i varu-marknaden. Priskuranten upptager inträffade prisförändringar och följande varuberättelse redogör närmare för marknaden. BRÅNVIN utan prissörändring. KALK detaljeras från fartyg till noteringen. JERN: omsälningen på platsen torde icke haf-, va ofverstigit 4300 ske, som uppköpts i mindre poster och betalts wed Bceco Rdr 42: 24 och t. o. m. Bceo Rdr 43 per sk ordin. Jern för dimensioner å hvilka äro brist. En lillverkning på c:a 4700 ske skall hafva uppköpts till som det berättas Beo Rdr 42 per ske. — Utvägningen från Vågen under året t. o. m. i dag uppgår till c:a 108,000 ske. STAL har säljare, men saknar köpare till noteringen. SPIK: en post på 600 kistor har omsatts till den lägsta noteringen. SPANMAL. Tillgången på 4:ma Hvete har senast varit knapp. Tillförseln af Vestgötha Råg bar under veckan varit temligen stark; vara, vägande 1412 It med säck, har betalts med Bco Rdr 6: 24 och något lättare har sålts till heo Rdr 6: 46. — Torgpriset har varit Beo Rdr 5: 8 å Beo Rdr 5: 16 för Korn samt Beo Rdr 5 för lalfre. I COLONIALVAROR ingen omsättning. SILL är trögsäld och kan köpas till noleringen. i I FiSKoch TRAN-prisen ingen förändring. Vi hafva stundom fästat allmänhetens uppmärksamhet vid följderna af det förvända sått. hvarpå åtskillige religionslärare ställa hvad som hörer till detta och det tillkommande lifvet, såsom två skarpa motsatser till hvarandra, och sålunda få enfaldiga och korttänkta menniskor att inbilla sig, att deras sanna välfärd i detta lifvet icke är just detsamma som deras eviga lycksalighet i ett annat. Derigenom inrotar sig naturligtvis den vantron, det det är något helt olika. att sörja för sitt sanna timliga, än att sörja för sitt sanna eviga väl; och att del är möjligt värda det ena under det man värd-lösar det andra. hvarföre mången också bar stapplat på sjelfva jemna vågen och blifvit en dålig, usel medborgare i detta lifvet, i förhoppning att blifva en så mycket bättre i det kommande. Ett helt färskt exempel har visat att dylika förvridna läror och meningar understundom endast tinna en alltför fruktbar jordmån, hvari de frodas; tv icke längre än sedan söndagen den 7 dennes sag man i Götheborgs hamn två eljest sege färdiga fartyg (Antilope och Skelefteå), hvilka hade en förträfflig vind, ligga helt stilla tills måndags morgonen kl. 5, då vinden var dålig, och detta emedan deras kaptener, två Herrar Fleetwood, olyckligtvis för den som befraktat fartygen voro bekajade med den af oss ofvan vidrörda begreppsförvirringen, som sa oräti fått namn, heder och värdighet af fromhet. Följden af denna kaptenernes falska uudtighet bief också den, att sartygen på måndagen ej hann längre än till Eltsborg, då andre farryg, som begagnade den gynnande vinden, vid den tiden troligen redan hunnit öppna sjön. Att den största förlust kan drabba den som befraktar ett fartyg som kommenderas af en så helig befålhafvare ,, är ju mer än tydligt, och vore det väl och herrar Redare icke såge sig om efter besålliafvare för sina fartyg bland flocken af i tid och otid psalmsjungande pietister, eller också, att de vid afslutandet af frakter tillkännagäfre att deras fartyg icke segla på söndagen. Det vore interessant att veta huru Uerrarne Fleetwood bete sig om söndagen. da de äro i öppua sjön, männe de göra liksom ett Holländskt fartyg, hvilket en engelsk örlog-u,an såg liggande mrd surradt roder och intagna segel, och då man gick ombord, fick man veta att manskapet firade kaptenens födelsedag på å sätt, att de voro samieligen åruckna. Kanhända fira llerrarne Fleetwood och deras besättningar söndagen i öppna sjön med durradit reder, inta-ne segel och druckne af