1111—-C11 Ur — C114 lb ——— ——— —— Blandade ämmen— Kitt för Porcelain och Glas. 2 delar husbloss skäras ganska fint, öfvergjutas med 16 delar vatten, får stå i 24 timmar, inkohas till 8 delar sprit och silas senom linne. Deuna vätska blandas, medan den är varm, med en susning af A del Mastix i 6 d. Sprit och tillblandas !4 d. fnrifven Gummi Åmoniacum. betia kilt är flytande medan det är varmt, men gelceartadt ester kallnandet. vVid användandet gör man hittet såväl som brottytorna varma, bestryker båda brottytorna, låter dem torka, besliryker dem ännu en gång och trycker dem sedan tillsamman. Att lita porcelain på träd, är bäst att använda slammad krita med hett limvatten. — Ått åtskilja äkta och oäkta förgyllning. För många fall, hvarest användandet af de brukliga guldprofven har sina svårigheter, isynnerhet för atskiljande af äkta och oäkta guldpapper, solier, o. s. v., rekommenderar Altmöter qvichsilfrets användande, hvilket inrilvet på äkta förgyllning genast astadkommer en hvit fläck, men inverkar ej på oåkta (kopparleyringar, en sur upplösning af qvicksilsver i Saltpettersyra verkar ej på äkta guld, men gör hvit fläck på oäkta. Om prosvet är vernissadt mäste vernissan sörst borttvältas. — Att rena Trådkåril från mögel. Det bästa medel alt rena brukade kåril från mögel och mögellukt, är att använda koncentrerad Svafvelsyra. Man gjuter så mycket i kärilet, att syran vid kärlets rullning kan beröra detsamma öfverallt. Elter 14 timma uttvättas kärilet. — Europas Handelsmarin. England räknade år 1840 22,634 Fartygaf tillsammans 2,768000 Tons drägtighet med 165,527 mans besättning alltså i medeltal 420 Ton por tartyg med 7 mans besättning. Frankrike hade 4844 15,585 handelsfartyg, tillsammans 59,000 Ton med 155,528 mans besättning, altså i medeltal 44 Ton och 40 man per fartyg. Tyska Tullföreningen räknade 4842 749 handelsfartyg af 198,000 Tons drägtighet. Utom dess bade bremen d. 4 Jan. 1845 245 fartyg med 65,000 Ton, och 42 andra fartyg voro i byggnad med 2,209 Tons drågtighet. Vidare underhaller llanever och Oldenburg ett icke obetydligt antal handelsfartyg. Fartys för husssarten äro icke upptagna i denna räkning, blott de som föras af Capitainer med patent på längre fart. — Holland räknade ar 4842: 4496, hvaraf 581 med patent på längre fart af 242000 Tons drägtighet, de öfriga 815 bestämda dels för kustfarten dels för Europa. Af dessa 384 sysselsatte blott lUHollands handel med Java 5322. Belgien egde vid slutet al är 1842: 447 Fartyg med 37,544 T. Efter Fransyska Handelsministeriums officiella berättelse; hade Franska bandelsflottan 4844: transporterat 5,092000 Ton varor: 4840 lastade Engelska handelsflottan 9.459000 T.; Holland 1,57500: Preussen 1,657000; Uansestäderna 1,706000; Sverge, Norrige. Danmark tillsammans 800000; Ryssland 1000000; Österike 586000: Sardinien 900000; Spanien 1000006; Belgien 578000 Ton. lIäraf synes då man betraktar Englands varutransport, är densamma så stor som alla Europeiska Staternas tillsammantagna, då man afdrager Frankrikes och Belgiens. — Metallblandning som liknar 40 karatigt Guld. Efter Cooper erhaller man genom sammansmältning af 7 d. Platina 46 d. Koppar och 4 del jernfri Zink under betäckning af kol och Borax, en metall blandning, hvilken till färg, smidbarhet och sträckbarbet nästan intet skiljer sig från 140 karatigt kuld. chemisten Proust hade under sitt vistande i Spanien tillsalle, att. undersöka en Napoleondor präglad af en metallblandning, hvilken till dess Physiska egenskaper var alldeles lik Guld, fast den icke innehöll ringaste spår deraf. Proust höll resultatet af sin undersökning liemlig, men ester Cooperska uppgiften later förmoda sig alt den undersökta metallen varit en legering af Platina med Koppar. — Förvaring af Potatismassa. Ester Edwards skall man tvätta Potatisen, koka med ånga. tiks skalet spricker, förvandla den till gröt på det sält att den inlägges i en fortennt jerneylinder som i hela sitt omfång, är försedd med små hål af 1)8 tums vidd, och pressas i enom formedelst en stämpel, den utpressade massan torr. oa og 1 åa a rå has 007