tullbetjent finnes om bord. I asseende på tiden för lossning och lastning, hvilka förrätiningar hittills, endast med särskilt tillstånd, kunnat ske hvad tid på dagen som helst, är nu medsgisvet, att de kunna sorsiggå, då särskilt anmälan derom göres hos Tullkammaren eller Inspektionen. Till stadgandet, att, för olaga landläggning eller ankring, da fartyget är under 45 läster eller odäckadt och last medföres, fartyg och gods äro förbrutne, har, då denna bestämmelse ofta hunde inneböra ett sörnärmande af vyaruägares eller befraktares rätt, det tillägg blifvit sogadt, att, om skepparen från utländska lastningsplatsen medhatver behåriga bandlingar, som styrka, att godset blifvit för annans räkning inlastadt, det ej skall vara förbrutet, såvida varuägaren icke kan ölvertygas att hafva varit i brottet delaktig eller detsamma afvetat. Till förekommande af den tydning utaf 20 2 S. O., som skulle råtlighcten att förändra fartygs bestämmelse vara inskränkt till städer, försedda med inloppstullkamrar, har åt denna 2 bifvit gifven den lydelse, all redare eller befraktare, som, vid skeppares ankomst till inloppsort eller till lossningshamn, vill sörändra fartygets bestänmnelse antingen till annan inländsk plats, dit det ut rikes ifrån får inlåpa, eller till utländsk ort, må äga rätt dertill, ester löregången skriftlig anmälan hos Sjötullskammaren i aukomstorten. Den slulliga visilation, hvilken; jemlikt 53 28S. 0., skall å sartpget förrättas, bar, såsom icke innesallande någon kontroll samt medforande hinder och uppehåll, blifvit updhäfd. Och slutligen har det mindre billiga stadgande, enligt hvilket skeppare skulle vid böter af 50 till 400 Rår vara ansvarig för det mot stand och hinder i tjens ens utöfning, som den bevakande tillfogas vid verkställighet af föreskrifna säkerhetsmätt a fartyg, blifvit inskränk till de fall, då skepparen varit tillstädes, utan alt afstyra hindret eller motstindet. (Forts.)