Article Image
Musikskola för Barn. Bland de sköna konsterne intager onebligen boukonsten ett utmärkt rum, och såsom bildningsmedel är hon måhända den, som i kögsta grad eger förmågan, att. om man så fär uttrycka sig, tala till menni-kohjertat, våcka dess ssumrarde känslor och bringa dem i samklang med de grundtoner, som , starkare eller svagare, genomga men. niskans inre väsende. Tonkonstens skönaste problem är således det, att, samtidigt med de ivutellektuella förmögenheternes utveckling i andra rigtningar, underhålla och utveckla de elementer till harmoni och enstämmighet med ett hättre Högre, hvilka inom individen törefinnas. Ju förr denna utveckling kan taga sin början, desto bättre: menniskan kan aldrig för tidigt lära att åt siva tankar och handlingar gifva en harmonisk pregel. Det tyckes också som om man, på den seuare tiden, om ock stundom endast omedvetet, börjat inse, eller åtminstone ana dessa sanningar, och följden deraf har blifvit, att tonkousten stigit allt mer och mer i anseende, att dess område utvidgats allt mer och mer, och någox kännedom om densamma numera anses såsom nåstan oumbärlig för den högre sållskapsbildningen. Visserligen betraktas tonkonsten ännu af mången endast såsom en lyrartikel; men den tid bör icke kunna vara så aflågsen, då man allmänt skall komma att erkänna densamma såsom ett af våra förträffligaste bilduingsmedel, så vida den icke endast mekaniskt läres och inhemtas; så vida man i den vill se når got ädlare, något Högre, än ett blott tidsfördrif. — Att i sin lilla mån få bidraga till realiserandet a! denna förhoppning, är underteknads lifligaste önskan, och en början dermed vill han göra genom anläggandet härståädes af en MUSIKSKOLA FÖR BARN, i hvilken elever af fyllda sex års ålder komma att emottagas och, till ev början, undervisas i pianoforte-spelning, efter en ny praktisk method, som, enkel och lättfattlig, dock innebåller det hufendsakligaste af musikens grundreglor. Andamålet härmed år egentligen att låta barnen genomgå en förberedande kurs, för att sedan med så mycket större fördel kunna begagna antingen enskilda lärares undervisving, eller ock den högre undervisningen i ett NUSIKALISKT INSTITUT,

9 januari 1843, sida 3

Thumbnail