Article Image
om 7, 424 läsler blifvit till utrikes fart begag nade. ij En jemförelse af förhållandet med utrikes sjö farten under sistiörflutna tio ar, eller från och med är 4853514till och med 4840, utvisar följande tillökning, neuligen: i antal och lästetal af Sven ska till Sverige ankomna fartyg, från 2,427 stycken om 69,099 läster till 3,261 stycken on 98,715 lister eller 34 !3 proc. i antal och 453 proc. i listetal: i antal och lästetal af Svenska från Sverige afgångne fartyg fråm 2,579 stye ken om 74,117 läster till 5,245 stycken om 101.919 läster eller 5356 17 proc. i antal och 47 19 proc. i låstetal; i antal och h4 al alla till Sverige anhomna fartygs från 4,085 stycken om 156.442 låster till 4,961 stycken om 487,792 läster, eller 21 12 proc. i antal och 57 23 proc. i låstetal, och af alla från Sverige afgångne fartyg från 5,9535 stycken om 159.573 läster till 4.812 stycken om 194,928 läster eller 21 273 proc. i antal och 40 proc. i lästetal: i Svenska fartygs andel i införseln från 65 proc. till 74 1, procent, och i utförseln fran 38 procent till 70 17 procent; i antal och lästetal af de stapelstäderne tillhörige fartyg från S91 stycken om 51,82 läster till 985 stycken om 62,39 läster eller 10 1, proc. i antal och 22 proc. i låstetal; samt antalet af de vid sjömanshusen i Rikets stapelstäder inskrifne Skeppare och sjömän från 982 Skeppare och 6,750 sjömän, till 4,000 af de förre och 6,944 af de sednare. Den betydliga tillvest, som på sätt ofvan intagne uppzsifter utvisa, Sveriges utrikes handel och sjöfart under sednast förflutne tiotal af är vunnit, härrör, i kollesii tanka, af flera orsaker, hyaribland hufvudsakligen må nämnas: vidsträcklare rättighet än i förra tider, att införa främmande industri-elster; nedsättning i tull-afgilterne a vissa främmande och inhemska varor: större frihet vid utosningen af jernhandtering en, som derigenom lemnat ökad tillging på jern för utskeppning: en 4 följd af solkmängdens tillöknina uppkommen större produktion och konsumtion af varor i allmänhet; förmånliga handelsförbindelser med flere främmande Stater, beredda genom handels-traktaler, som tillerkänna Svenska fartva och varor enahanda behandling i srämmande hamnar, som dessa Slaters egna fariyg och varor: Skeppsbyggeriets befrämjande genom lättad tillgång på utrikes ifrån er sorderliga artiklar för fartygs utrustning: en allmännare omtanka hos Sveriges Skeppsredare att söka skaffa sig battre byggda, snällseglande, kopparförhydda fartyg, hvarigenom möjlighet uppkommit, alt med Svenska fartyg underhålla tällan med ulländska i expeditioner på aflägsna farvatten, i följd hvaraf jemväl lättare tillfälle yppats till fraktförtjenst, samt slutligen den tillvägabragta stadga i myntvärdet här i landet, hvarförutan i hvarje land handeln är att betrakta mera såsom ett äiventyrliet spel, än en nåringsgren, erundad på klok beräkning. Alla dessa omständis heter hafva otvifvelaktist gemensamt bidragit ill det lychliga och tillfredsställande resultat, denna berättelse framställer. (St. 1.

7 november 1842, sida 3

Thumbnail