Article Image
Herr N. L. Möllers af honom sjelf utarbetade KONST-AUTOMAT-MUSEUM. Vi hafva nu haft tillfälle taga detta förtjenstfulla Mureum (ovillkorligen det bästa som i Sverige blifvit framvisadt) i närmare betraktande och få upprigtigt tillstå, att det samma i högsta måtto trapperat oss. Hr AJ. har i Bloms Sal tramtrollat en slags FÅcri-verld, och, i vissa fall, likasom lyftat på slöjan till de Elyseiska fälten. Der ser man, bland annat. Carl XII och Gamla Fritz, spelande schack, under det Napoleon ser på spelet. Gruppen är tagen ur IJalmar Mörners i London utgifna lithografiska arbere: Kontrasterne. Men Fredrik FI har Hr Möller tillsatt: mannen var vål ingen Hjelte, men hans närvaro skadar icke ginppen. Den påvarande Uniformen har burits af honom sjelf. i lifstiden. Mera skada är det, deremot, att de 3 förstnämudes, i sitt slag också märkvärdige och historiske hattar endast äro placerade på väggen och ej på de dem tillhörande hufvuden. ansiktena äro aftagna fran gips, eiter Turnald-ens modeller, och, saledes, i högsta matto trovärd ge. Denna grupp påminner om Anferssens bekanta Verseröfversatte i N:o VII at Magasin för Konst, Nyheter och Moder, Juni 1834. Odödligheten: Vetenskapens och Konstens beloning eller gruppen, föreställande Schiller. Göthe, Cehten erhläger och Thorwaldsen, sittande, tankfulla, i atskillige ställningar!. år ingen Ålöreställning, utan tyckes. lifslefvande, utgöras af de-se 4 stora Snillen. I -ynnerhet föreföll oss Göthe alldeles mästerligt uttörd. Nästan med en helig bäfran (om vi så få uttrycka ess) är det. som man nalkas denna Estetiska grupp, dessa 4 store, törkroppsligade Andarne, i lusilkas ssör lljertat, ovillkorligen, klappar och tanken köjes upp till IIonom, på hvars varde, Snillet tänder sina bloss på jorden. — Kärleks-Gruppen. deraf Cupido, efter Canova och Amorinen samt A:nor. efter ThOTWaldsen, är en högst älsklig och i vaxet, som sig bordt, Con Amore utförd grupp: äfvensom Mormorsglädjen. — Giftersmåls-förslaget utmärker sig likaledes mycket, i synnerhet Flickans nakna arm och fötter. dem Canova eller Thoraldsen gerna kunde anses hafva skapat. — Caspar fausers ansigte åär efter naturen och en gipssorm, som, straxt efter hans död. blifvit tagen öfver anrigtet. i Berlin. Paganini är efter Thorwaidsen: Han hugger också Musik i sin Marmor, den karlen! — — — Men — Kronan på allt i detta vackra Museum är likväl samlingen af Madame HBunnapartes, Napoleons, Fredrik II:s, Gustaf III.s och Carl XII:s hufvuden; alla först afbildade i gips, formad öfver den döda naturen. det förstnämnda af Thorvaldson i Rom, der Mad. B. aflidit; Napoleons af dess förste Kammarljenare. Constant, på St. Ielena, straxt efter den store husbondens död ; Fredriks efter den berömda mask, som finnes i Berlins Konstmuseum, samt Carls och Gustaf III:s formade i Stockholm, alla i vax utarbetade af Hr Möller. Det är, som hade Deras Majestäter nyss aflidit och såge man dem liggande, hvar på sin parad-säng. Endast desse 5 aftryck skulle, efter vär tanka, vara tillräcklige, att tillfredsställa så väl konstälskaren som askådaren i allmänhet. och bereda Hr M. ett utmärkt rum sasom honrstnär i sitt yrke. De Optiske Kosmoramerne göra, i sin genre, också skäl för sig. Hr Möller lärer dröja bår blott omkring 14 dagar och derefter afresa till Stockholm.

14 september 1842, sida 2

Thumbnail