å4 2 CHndl 1 al 17171FHSORU1) ICPCCIICI ÖOCu 1AM.? keter samt passagerare kunna vara förenliga. Götheborg d. 29 Oct. 1841. Angfurlyget Innisfail. Genom förordnande af d. 23 nästl. Oct., hafva vi blifvit utsedde att företaga besigtning å Engelska Angsartygen Innisfail och Express, till Skrof. Tackling, Utredning och Machineri; och sedan vi Torsdagen d. 28de i samma månad förrättat besigtningen å Angfartyget Express, öfver hvilken förrättning ut; låtande härjemte medföljer, hafva vi vu atta dagar derefter, dä förutnämnde Argfartyg Innisfail hitkommit, besigtigat detsamma. Vid denna undersökning hafva nedan anförda iakttagelser blitvit gjorda: Skrafvet. Engelska Ånetartyget Innidal efter uppgift bygdf i Liverpool 1525 af Ek och Furu på Cravell om 169 Tonn, Coutrollmättes härstådes d. 16 Maj 1840. Langt i lLartlinicn 129,0 fot, bred i dito 28,0 d:o, urägtig 58,32 svåra läster. Efier en brand (tiden obekant) lärer fartyget enligt betälhafvarens berättelse undergatt svår reparation i Dublin. Vid besigtningen befants efter bvad som ätkommas kunde och synligt var som följer: Innombords i Machinrummet 2ne plankor af garneringen i näten anstungne af röta, samt på styrbords sida ett uäcksknä afbräkt. I Lastrummet på styrbords sida ett dåcksknå anstucket af röta äfvensom på bada sidor en och anBan garnerings planka i nåten. Utombords åiskillise plankor synnerligast på bagbords bog, dels i laskar, dels pa andra ställen at röta anstungne. Fartygets bordläggning är på Engelskt vis fastsatt till större delen med trädnaglar på behostnad af spik och bult som åro af jern, åtminstone öfver vattnet der den kunde atkomma-att beses; besparingen af spik gör äfren att garneringen inombords ej ligger så an timren som Sig borde och nödigt är; vi anse således tartyget tarfvi reparation så ut som invändes, bordläggningen och parueringen tätare förbultas och spikas, synnerligast i bordlåggningslaskarne der den på flere stållen ej är fästad vid timren med annat än en enda bult, och som fartyget un är 15 ar gamBisit anse vi en anseulig reparation vara af behotvet påkaliad. Timreu som alldeles oåtkomlige kunde ej berigtigas harföre vi om deras mer eller mindre godhet ej kunna fälla vårt omdöme, Tacklingen har Bog-pröt, ett, Master tvänne. Stänger. tvänne, Rår tre, Gafflar tvänne; i brukbart stånd. Stående gods, Löpande dito, gammalt treqvartslitet. Segel: I Klyfvare, I Stagsegel, I Gaffelsegel, I Märsråsegel. I Toppsegel, treqvartsbtna, samt I nyit Gaffelsegel. Utredningen består af: Ankare, tvänne svåra, Varpankare, ett, Brädspel, ett, Varpspel, eti, i godt skick. Ketting, ett stycke 1 tums, dito ett dito 124 tums. Jaglina en 5 tum-, Pertlina en 4 tums, Trossar, diverse Löståg. Svajändar, treqvartslitet. Skeppapumpar, tvånne Handpampar. Machinpumpar tre, Naellinspruta en, i godt stånd. Kranar fvänne, Kanon en, Skeppsklocka en, Båtar tvänne, i godt stånd. Styrinrättuing med Ratt, i godt stånd. Salonger, tvä. llyttor tre Bagbord, en S:yrbord. Säkerhets och förraringsrum för Brefväskor. Depecher och Paketer under golsvet i aktersalongen, i behörig ordBing. — llachineriet utgöres af: tvänne Angmachiner, hvardera enligt uppgift af 60 hästarkraft, förfärdigade i Liverpool år 1826 af Fancott Comp. Cylinder diameter 44 tum, Slagets längd 4 tot, Hjulens diameter 16 fot, Skoflarnes bredd 6 fot 6 tum, dito höjd 22 tum, Engelskt mått, dito antal 14. Vattenhjulsaxeln af smidt jern. Cylindern å Bagbordsinachinen betanns vid öppnande vara betydligt nött på väggarne, men ändå i brukbart -tand. Denna Cylinder är utvändigt lappad så, att en spricka finnes beiäckt med eu jernskifva, som fasthalles af jeruband. Cylindern är omgifven af tillsammans tre sådanu band. Föreningen mellan Cylindern och Ventilskåpet år täåtad med en betydlig massa cement. Styrbordemackijnens Cylinder är utvändigt lappad med en jernring, hvilket icke synes hafva napot-kodligt insiytande på Cylinderns brukbarhet. Vefrarne och vesotakarnes tvär-tycken äro af gjusjern, och gåller för dem hvad uti besigtningsutla:andet öfver åvgfartyget Express finnes anfördt. Lager och Axlar synas vara i godt stånd. Machiner och Lagerbockar stå fullkomligt fast. men äro i förening med fartyget. Alla rörledningar af gjutjern och i god ordning. Begge dessa Ångmachiner åäro väl underhållna och vårdade samt behörigen putsade, Ångpennan, I tre afdelningar, enligt uppgift förfärdigad för fyra år sedan, har plåtar af 3 Eng. tums tjocklek. ockr kan anses vara treqvartsliten. lla sex eldstäderna äro nästliden vinter nya in-atta, och så till tak som våggar, i godt stånd. Pannan har en säkerhetsventil efter uppgift af 74 tums diameter, lastad med 5 på qvadrattummen. För öfrigt finnes en Vacnumventil. Profvareinstrumenterne för vatten och ånga jemte glasindikatörer funnos ej. Skorsten i godt stand. Utan att företaga en särskild profresa, hvilken redan uti besigtniogsutlåtandet öfver Auglartyget Express blilvit omnämnd, kan machinernas effekt, Machineriets gång under arbetet, AÄngpannantäthet och beskaffenhet vid eldning, Såkerletsventilens belastning, Profvareinstrumenternas förhallande och Fartygets hastighet väl icke utrönas; men sadant oaktadt och med fåstadt afseende på Skrofvets beskaffenhet tro vi oss böra lemna det slututlåtande: att Angfantyget Innisfail såsom varande till Skrof och Machineri gammalt, icke synes kunna på sjöresor metan Götheborg och Hull fullkomligt motsvara de fordringar af trygghet och säkerhet, vom man af et: räl beskaftadt Angfartyg har skäl att vänta sig vid transport af Brefvåskor, Depecher och Paketer samt Ber a KROK