Vi begagna detta tillfälle, för att nämna, att vi ännu alldeles inte ämna slippa militiroch artilleri-väsendet, utan snart nog komma alt afhölia ytterligare ruttenheten deruli; helist det redan I:tt oförninan: sig alt vara hittils gjorda , anmärkningar ej f rbliivitl utan veraan, äfven i det praktis a, hvilket ytterligare bevisar, att de äro väl grundade. Likaledes vilja vi, till förekommande af missförstund, bedja lesaren rötta s.ljande trychsel, som insmugit sig i början af vart Svar på tal om miliarväsendet, hvilken finnes insard i N:o 23 (34) af denna tidning. Bakom orden: för den 12 och 24 pundiga, på S:dje spalten, 21 raden, bör näml. stå: som för den 6 pundiga: och 31 raden bör blundern: syeterna, rättas till: styckena: älven bör i 65 raden ordet nyare, uteslutas. Dessa tryckfel har A. B. jemväl troget altryckt. Det bevisar mycken insigt. Vi kunna ej heller underlata att yttra ett par ord, i anledning af A. B:s insändare, i N:o 81, an giende militr-undervisninsen. Hans past eende om bristen på all praktisk undervisning i militärskolan i Stockholm, kan ej annat än väcka vår största förundran; hans fullkomliga utdömande deremot af dessa skolor, hunna vi ej billiga, äfven om Carlberg och Marieberg erhålla en ändamelsenligare reorganisation; ty vi inse ej hvarför foräldrar, boende i allägsna provinser skulle vara tvunena alt skicka sina för militärväsendet ämnade soener till Stockholm. beremot silla vi fullkomligt den förre insändarens tanke, att dessa skolor, utom det att de borde skötas konseqventare och vara under biltre hkontroll, ej borde mendela annan undervisning, än i militärämnena, och alla elever, före inträdet i dessa skolor, halva tagit studentexamen i humaniora, vid universitetena, dock allvarlizare än hittils. Dermed vore då kursen i dessa, hvartill jemvöl mathematik (geometri, arithmetik och algebra höra) undangjord; ty ins. i N:o SI, svåpar i en villsarelse, då han tror, att ytlerligare undervisning deri fordras, efter studentexamenstagande. beremot vore det högst nädvändi-t att i militärskolorna någon undervisning lemnades i Stereometri oci Trigonomelri hvarom nu de unga linicossicerarne knappt ha begrepp. Hvartill tjenar dock alla utanlexor i Fortifikationen och Topoarafien, utom dessa för proportioner och målninzar så högst nödvändiga förkunskaper? Efter vi kommit på detta ämne, vilja vi äfven lemna en första insindaren i 4. ih. angaende militårundervisningen, den underrättelsen, som han lyches sakna, att examen i humaniora vid a sgangen till Marieberg, ej allenast ej är påbjuden, utan t. o. m. förbjuden, med undantag af mathema:iska ämnen. Hvad säges om sadant? Är det vi da examenskommissionernas fel, att de unga officerarne oftast komma si oförberedda till inträdesexamen? Men kanske har detta förbud just emanerat derför, att man sjelf ej så noga vet i hvyilka ämnen man då ämnar examinera. All bär imellertid en sådan stämpel af chaos, att det hotar att gr under deri, em ej snar hjelp hommer.