AYCL 101 II UUIIIUULIE 110dI8414d9 111 CP MEJA ME 1.4 744 nossement. Då inga Konnossement finnas ombord, är det Translatorn medgifvet att för hvarje antal; som icke öfverstiger 6 Cockets, beräkna 52 styfver. Gebyret af 12 stysver för hvarje ballastadt samt med kol lastadt fartyg förblifver oförändradt. Svenska och Norrska fartyg, som komma ifran nedannämnde länder, äro frita igne från translatorsgebyr, och betala endast 8 styfver för afskrist af deras pass, då de begära att äterfa detsamma, nemliven: från Sverige, Danmark, Norge, Preussen och Finland, (med undantag af W iborg ocht Fredrikshamn) fran de ryska Östersjä-provinserna, (med undantag af Petersburg och Narva) samt från Meklenburg (med undantag af Rostock). Svenska och Norrska fartyg, under tio läster, äro helt och hället fritagne ifrån denna kopieafgift. 2. 25. Beloppet af samtliga Gebyrer, som erläggas af ett Svenskt eller Norskt handelsfartyg hvarje gång det klarerar Sundet eller hålterna, med undantag af de i 2. 21, 22 och 26 sastställda tiilsälliga sportler och extra-sattigpenningar, men de så kallade ordinarie sattigpenningar inheräknade, fastställdes till 3 Species Riksb., som för framtiden skola beröknas i en enda summa, under namn af Tullkommar-sportler och för hyilka, liksom för de öfriga gebyrer, Öresunds tullkammare skall qvittera på passet. 2. 24. Vid erlåggandet af de i föregående 2. fastställda tullkammare-sportler skola mindre Svenska och Norrska fartyg alnjuta följande lindring: sarlyg under 3 läster, fria, ifr.n 3 till icke fullt 40 läster, betala 12 styfver, 10 till icke fullt 435 —-,, Spd.24 5, 45 till icke fullt 2 ,, 2 — — 5, fartyg af 20 läster och derösver 5 — — 2. 25. För alt sorskalla handeln hvarje möjlig lättnad, samt betrygga deisundet klarerande skepp om en skyndsam expedition, har det blifvit ansedt nödvändizt, alt öka antalet af tullsembetsmännens tjenstgöringstinnnar, på sätt att de hafva till plist, att tålalta fartygen klarera, oafbrutet, på hvad tid, som heldst under dagens lopp. be skola derföre vara tillstädes i tullkammaren på seljande tider: lfrän d. 4 April till d. 31 October, från kl. 6 om morgonen till kl. 9 aftonen. I Mars månad, från kl. 7 f. m. till kl. 9 om aftonen. Under vintermånaderna (Nov., Dee., Jan. Februari) ifrån kl. 8 f. m. till kl. 6 eft. m. Dessutom äro fyra embetsmän tillsatte, med den uttryckliga bestämmelse, att vara tilstädes på tullhammaren, utom ofvannamnde hblarerings-tid, för alt emottaga Skepparens dokumenter och deklarationer till vidare befordran; nemligen Ifran d. 4 April till 50 Scpt., fran kl. 4 morgonen till kl. 40 aftonen: och den öfriga delen af :ret, från kl. 6 morgonen : till kl. 8 eft. m. 2. 26. De så kallade extra sattigpenningarne, skola af Svenska och Norrska fartyg i framtiden endast erläggas vid de tillfällen, då expeditionen begäres och kan ske, en söe knedag, vid andra än de här ofvanföre bestämde arbetstimmar, eller att fartyg cm Söndag eller på helgdagar anmäla sig till hlarering och erhilla expedition. Extra sattiapenningar erläggas af Svenska och Norska fartyg med 4 Speciedaler, men af fartyg under 45 läster blott med 32 styfver per fartyg. 2. 27. Till klareringens vidare underlättande i Sundet skall hvarje Svensk eller Norrsk skeppare, som aflemnat de hans laddning rörande dokumenter på Tullkammaren och afgifvit de honom affordrade förklaringar; på sin begäran och sedan han genom sin agent ställtatullksmmaren nödig säkerbet för algisternas betalning, förses med ett pass in blanco, för att vid gynnande vind kunna fortsälta sin resa, utan att nidgas afvakta en sullständig utklarering från Tullkammaren. å. 28. Af mindre fartyg, hvullkas drägtighet bevisligen är under 20 läster, erlägges syr-asgister efter följande nedsatta tariff: fartyg under 3 läster, med last eller ballast, äro fria, ifran 3 till icke fullt 40 läster, med last 4 Spd. ballastade— ,, 24 styfv. , 10 . 15 5, medlast 4 24 5å ballastade 4 .,, — 15 20 ,, medlast 2 ,,— 5, ballastaded ,, 24 ,, 2. 29. Då ett Svenskt eller Norskt fartyg är lastadt med takeller mursten. eller ett parti varor under 6 läster, skall det anses som ballastadt och i öfverensstämmelse dermed erlägga fyrpenningar. Vid vata varors beräkning, antages lästen till 8 oxhufvuden. Vid torra varor beräknas lästen till 42 Skepp. nettovigt, och efter tunnemål till så många tunnor, som i tariffen är uppgifvit sisom utgörande en läst af hvarje artikel. Ett fartyg med 8 hästar eller 8 hornkreatur, anses emedlertid, såsom innehade det half last. 2 50. Den i en den 43 d:s emellan Kongl. Danska och kongl. StorBritanniska regeringen afslutad konvention, å brittiska sidan, emot det att åtskilliva nva fyrar till Skennsfarfens Säkerhet inräffas