Deine Hand doch ists, die ruchlos das lebendge Bild zerschlägt, Das nach Gottes heil gem Stempel, Menschengeist hat ausgeprägt ! Ja, du bist ein grosser Sänder! — Frei lässt irdisch Recht dich gehn, Doch in deinem Busen drinnen Rad und Galgen musst du sehn! An die Brust drum scblage reuig, und dein Knie, es beuge sich ! Thue Buss! Aufs Haupt streu Asche! Zieh dahin, und bessre dich! Censur hafva vi väl ej i egentlig mening; men indragningsmakt och vissa tryckfrihetsaktioner, såsom Crusenstolpiska, Straussiska m. fl. kunna gälJa för ungefär detsamma, hvilket, särdeles ådagalades under det IIr von Hartmansdorff skötte riks-ljus-putsare-embetet. Att utgängen, säsom vid Straussiska målet, ej alltid svarat mot enskningarne, är åtminstone ej principens fel eller dens, som bringat den i utöfning. Hvad Straussiska bokens frikännande särskildt angår, så var denna utgång att förutse, och förutsades äfven af oss i Artikeln: Några kriterier på Systemetr (se N:o 408), deruti äfven det egentliga motivet till aktionen: läg sjelfhämd mot Hr Hjerta eller den verklige öfyersättaren, up gass; men det är imellertid glädjanda, att ej hafva missräknat sig på upplysta medborgare; det är glädjande, attnattens svarta andar derigenom slående måste ösvertygas — om de också, likt förhärdade brottslingar ej kunna förmås att erkänna det — det deras. makt nätt sitt slut och att den sanna upplysningens och frihetens dag börjat gry. Att det angifna motivet jemväl var det rätta, bevisas deraf, att, så snart man märkte att der åsyftade målet, hrar