Article Image
——— GOTHERHOMG. Till Sjö-assurence-Föreningen i Götheborg har kapt. J. E. Nissen, förande Briscen Svea, ing ifvit seljande skrifvelse, hvilken vi anse vara af stor vigt all lata komma till de sjöfarandes kännedom, så mycket mera, som det, efter de under hösten limmade strandningarne i närheten af Wingö, allmönt försports, att de skeppsbrutne sökt iillskrisva olyckorne missledning genom den ä Wingö uppförde fyren. Då Kapten J. E. Nissen gjort sig känd för en af våra skickligaste, mest erfarne och humana sjömän, hvarpå nyligen en bekräftelse lemnades derigenom, att Sjömanna Sällskapet anförtrodde honom en Bethelflagga, måste ett utlåätande af honom om nya syr-anläggningen vid Vingo vara mera att bygga på, än de omdömen, som hitintills, af en eller annan anledning, blifvit satta i omlopp. Skriften bar seljande lydelse. Nyligen hemkommen med mitt förande fartyg Briggen Svea, och vid anlöpandet af Götheborg skärgård nattetid, vägledd af Wingö fyr, samt af HBuskäårs och Böuö ledfyrar, anser jag mig fullgöra en pligt, då jaz meddelar Tit. sörhallanderne härvid, och uplyser om den stora nytta, jag hade af desse nyligen anlagda fyrar, äfvensom da jag utlter mig rörande de miss-seglingar och en strandning, som efter uppgift skett genom okunnighet om desse fyrars tillvaro och belägenhet. Åsgången från Cuxhaven ankom jag i Skagerrack den 2 dennes med Winden af Nord och under tjocka. Jag lodade jemt men fick ej botten på 70 samnar och vägade ej söka in åt Jutska vallen i anseende till Windens tilltagande, och fick således icke under dagen sigte af landet, ej heller om aftonen af Skagerns fyr. Då luften sedermera klarnade, foll jag af, och styrde S. O. för att få lodskott och sigte af fyr, — kl. 7 blef jag också varse en dylik rätt förut, lade back, och lodade genast, samt fann botten af blalera på 40 samnars djup. bå detta lodskott visade, att jag redan var i kattegat, och jag fann fyren vara revolverande, igenkönde jag den såsom Marstrands, styrde fördenskull cours nedåt Kattegat, och fick på 4 tyska mils afst nd sigte af Wingö, och efter ungefär 4 å s mils segling af Buskärs ledfyr, samt sedermera af Böttö. Begagnande mig af peijlingar af dessa fyrar, gick jag kosan fram och inlopp utan lots på Wingssand, der jag ankrade kl. V 12 på natten med Böttö ledfyr i 0. t. S. Winden blef påföljande dag Ostlig, ooh jag hade då ej kunnat inkomma här i skärgården, om jag ej, s:som nåmndt är, under natten kunnat inbringa fartyget på ankarsättning under ledning af fyrarne. Då nya fyrar blifvit anlagde, har erfarenheten alltid visat, att en och annan seglare, okunnig derom, blifvit missledd. Sedan fyrarne vid Getheborg blefvo tinda, hafva en strandning och 2:ne inseglingar bland skären, och deraf följande hafverier skett, och såsom orsak härtill lärer vara uppgifvit, att i okunnighet om tillvaron af Wingö fyr, densamma ansetts för Trindelens fyrskepp. Dessa äro händelser, som ej inträffa, då förhållandet med Gölheborgs fyrar blir verldskunnigt. Det strandade fartyget kom från Nordsjön, och de 2:ne andra från Östersjön. Hade en fiskare vid desse iillfällen leget utan för Wingö till ankars med upptänd eld ombord för att koka sin mat, eller bevara sig från öfversegling, och de anseglande fartygen tagit denna eld för Trindelen, så hade just samma olyckor, som nu inträffat, kunnat blifva en sljd deraf, och lika lätt som en på Wingö stående stadigt brännande större fyr kan förblandas med Trindelens skeppsfyr, lika lätt, ja snarare bör en dylik eld från en fiskarebåt kunna antagas för denne senare. Den seglare, som får se en fyr, och icke genom säker räkning, lodning och dylika försigtighetsmått, förvissar sig att fyren är den han formodar, har sig sjelf att skylla för påföljden af sitt misstag, isynnerhet i farvatten, sådane som skagerack och Catlegatt, der, säsom kändt är, hafsströmmar föresinnas, utan att man ombord i ett seglande fartyg kan bedöma deras rigtning och lopp så vida detta ej utrönes genom noggranna pejlingar och lodningar. Af Sjökortet finnes, att den, som i rätta segelleden kommer från Östersjön, måste få es Wingö i en Nord-Ostlig eller Ostligare bärning — Med Trindelens fyrskepp; i dylik bärning skulle fartyget redan stå på Lessö grundar, då däremot med Wingö i samma bärning, lodning visar minst 23 och ända till 40 famnars djupoch för att få Witngö i den bärning. deri A, I ——

5 januari 1842, sida 2

Thumbnail