Article Image
tillägger Konungen rättighet, att i speciella ssall bevilja nedsättning eller förmedling å så beskaffad ordinarie ränta, eller någon serskild författning kunnat uppgitvas hvari sättet för en sådan förmedlings vinnande bestämmes, finnes deraf att ingen bestämd lag kunnat åberopas. Angående Ansvarighetslagens tillämplighet skall åter serskildt yttrande meddelas; och förnyas emellertid påstäendet, att förordningen angaende Bergverks bedrifvande blifvit öfverträdd. 4:de) angaende beviljad tulltri införsel åt ett Bolag såväl af alla de materialier och instrumentalier. som för vissa fartygs utrustande till hbvaffisklangst och fisketes bedrifvande varda från utrikes ort anskaffade, som ock af de hemkommande lasterna af fangstens produkter. a) Emedan 61 3 Regerings Formen bjuder, att alla afgitter. hvilka R. St. under de i 60 3 omtörmälta titlar heviljat, skola utgöras intill slutet af det är, under hvars lopp den nya bevillniugen af R. St. fastetålld blifver, samt Tuilbevillnings-afgitter deribland nämnas, hafva radgifrarne genow sina förslag angaende tullfrihet för -adane fall der den eljest icke kunnat äga rum, tillstyrkt öfvertrådelse af uvad dessa grundlagsstadganden föreskrifva. bj Att -tadgandet i 3 61 endast har afseende på tiden ifrån bviiken en ny beskattning skall taga sin början och icke innebär nagot hinder för Konungen, att medgifva minskning i tuil eller nefriel-e deritran. når sådant leder till alimån och enskiud fördel(:).) 8 60 innebär endast, att Konungen ej ma allmänna utalfter förböja, utan R. St:s samtycke, men intet förbud mot deras nedsättning, då omständigheterna sa ftordra(?). Detta bevisas deraf, att flera ned-ättningar i tullasgitter sedan 1509 sket, utan att dessa förändringar föranledt anmärkningar eller atal: att förtiga den mängd dels törtattningar för serskilda förhallanden, dels resoiutioner pa enskilda ansökningar, som till lättnad för handeln och tillnåringarnes upphjelpande blifvit ut ärdade. Ått ingen art af annat fiske vidkännes tullafgiftar för sin atramniug. da den hemföres, samt att hvad hvalfsi-ksang-ten beträffar, redskap och inventarier till dess bedritrande. ej äro i Sverige kände, änuu inindre här tillsernas. Ålutligen anmärkes be-ynnermaheren deraf, att detta är det enda fall som blifvit aumärkt. under det avt en hop andra likartade, af Kongl. Maj:t på enskiida ansökningar gifna resolutioner. icke blifvit ann ärk te. ibland hvilka några t. o. m. personligen rört tva iedamöter i KonstitutionsUtskottet. c) Att det ej vore Justitie Ombnd-manren tillständigt om han meddelade ytrande, ang. beskafieuheten af de regerings atgärder, som icke utvöra töremal för hans nårvarande embetstalan. Intet grundlagsbud finnes, som tillater Konungen att för särskildt fall, eller i allmånhet ned-ätta eller höja bevillningen. hårifran allena stora -jötulen a Sphanmal undantagen. men beskattningsråtten, hövartilitu ien hörer, tillkommer uteslutande R. St. Med Svarandenas aberopade lagbud angäende grundlagens tillämpning efter ordalydelsen, är säledes otörenligt, att tulibesillningen a en elier flera artiklar, utan R. St:s medverkan, i serskilda sall och till förmån för en elier flera enskilda personer, skulle kunna upphäfva-, på sätti detta mal blifvit tillstyrkt. Den inskrånkta tyduing SvaranderBe agifvit 61, kan icke heller antagas för rigtig, så mycket mindre som föreskriften i densamma, att älta beviljade afgifter skola utgöras till rik-dagsarets -Iut, efter ordaförstandet maste anses innefatta den meuiug, att hvarje sålunda stadgad atgitt ma-te utgöra, vid krarje tillfålie, som j blifvit uttryckligen undantaget af den, som varit behörig att stista -jelfva be-kattuing-lagen. Pastaendet förnyas alltsa emot: Rosenblad, Stjerneld. Akerbjelm, Lagerbjelke, v. Schnltzenheim, Hard, Ihre, Munthe. Som nu Reg. Formen af ar 1509 innehåller i 8 1CE, det bestämda -tadgande att Konungens radzifrare skola dömas efter allmän lag och den ser-kilda försattnirg som till bestämmande af ansvaret blefve beetämd; men denna år 1810 antagna Ansvarighets-lag för Seatsradet, icke inueballer an-var-bestämmel-e för nedsättning af bevillning-afgifter: men genom en -aden serskiul författning icke nagot grundlagsstadgande kan anses upphåfvet eller inskränkt, da ej sinändringen tillkommit i den för crandlagarstittande eller förändrande stadgade ordning. synes det tillämpligt, att, enligt Reg. Formens stadgande. radgifrarue dåmmas efter allmän lag. Då un Kap. 1 8 12 Råtteg. Balken är tillämplig såväl på Domare. som Embet-man. yrkas af Ju-titie Ombudswanoen, emot de rängifvare. som tillstyrkt åtgärder, hvarigenom ny paJaga utan R. St:s samtycke biifvit alagd, och hvilket är-tridande mot 5 73 Reg. Formen. att de för sådan lagöfvertrådelse matte dömmas till de i 3 och 10 af Ansvarighets-lagen stadgade ansvarspaföljder (tjenstens förlust utan att kunna vidare i Rikets tjen-t nvit:es): men derest dessa atgärder endast befinnastrida emot så 57 och 60. matte anses törsallna till den på öljd som Riks Rätten, med tillämpning af Kap. 18 12 Rätteg. Balken. efter Ofservågande af hvarje mals be-kaffahet och Statsrads ledamöternas deltagande i råd-lagen pröfrar rättvist fill graden bengämma. Denna sistberörde ansvars påfölid yrkas äfven å de i 3dje och 4de punbterna tilltalade Stat-rädsledamöter, i sall deras atgärder befinnas lag-tridiga, och hemställer Justitie Ombudsmannen: huruvida iche de tilltalade ledamöter af Kougl. Regeringen och föredraganden, som tillstyrkt nedsättningen i Riddarbytte Kopparserks utgående Kronoafrad böra anses skvådige ersåtta skillnaden emellan hvad som enl. 1744 års författning bordt utgöras och nu utgätt. (Forts.)

27 november 1841, sida 2

Thumbnail