Article Image
Kanaler och Jernvägar i Norra Amerika. (Forts. fr. N:o 66 och slut.) För att kraftigt understödja anläggningen af Jernbanor, har Staten Newyork beviljat betydlige lån ur Skattkammaren; och bland de Compagnier vi förut nämnt. har: 1:o Det som tillvägabringar den stora banan från Newvork till Eriesjön, 483 mil lång, blifvit anvisadt ett sådant län å 3.000.000 Dollars. 2:o Det som anlägger Ithacaoch OSvego-banan .... 300.000 , 3:o Det som anlägger Auburaoch Syracusa-banan .. 200.000 ., !:o Det som anlägger Catskill och Oana-Joharie-banan 309.000 53 samt 5:o Delavare och Hudson-Compagniet .............. 800,000 .: Summa 4, 600.000 Dollars. Bland dessa lån äro likväl de fleste redan infriade, och bEvad som aterstår, kommer utan tvifvel att inom ganska kort tid till fullo äterbetalas. Totala kostnaden för alla, i Staten Nemvork hittills öppnade eller under arbete varande Kanaler och Jernbanor, skall för närvarande belöpa sig till en summa at 62,000,000 Dollars; och detta är ganska mycket at en Stat som 1 denna stund väl äger en folkmängd af 24 millioner, men ännu är 1830 icke räknade mera än 1.918,6038 innevånare. De solidaste Jernbanorne och de hvilka jemväl mest öfverensstämma med den Europeiska konstruktionen, äro anlaggde i Staten Massachusetts, neml.: från Boston till Worchester .......... 44 Engelska mil. från Boston till Providence. ........... 41 tran Providence till Stonington ....... . HH från Boston till Lovell. .... . .. 26 — från YLovell till Raslinmnn .:.... .. 14 ., . fran UULellbanan till Ilaverhill ....... 17 39 från Boston till Salem ...... ... 13 från Proridence-banan till Torenton. ... II 77 ) och under byggnad, en: fran Salem till Newburyport .......... 21 från Worchester till Weststockbridge .. 117 2 5 ——7 — från Worellester till Norwich.......... 60 Tillsammans 411 Engelska mil, af hvilka 213 redan äro färdige att begaguasStaten Massachusetts har beviljat desse banor följande lån: l:o af Worchesteroch Wesistoekbridge-actierne bar Staten tagit en tredjedel och beviljat Bolaget ett lån af ............... 2,100.000 Dollars. 2:o Åt Worchester och Norwieh-banan, ett lan stort ...... 400.000 3:o Åt Boston och Newbaryport-banan ............ .... 590.0000 4:0 At Andover ochalHsarerhill-banan ............. 50.000 Tillsammans 3.140.000 Dollars. De fleste af dessa lån hafva upptagits i England, till 5 proc.: och det sista till 10 proc. öfver nominalvärdet. I slotet at sistförflutne är 1838 hade endast Staten NewYork 350 locomotiver på Jernvägarne. S00 Angfartyg och 1860 Angmachiner i Fabrikerne, tillsammans 3.010 Angmachiner. I början insörskrefvos ångmachinerne från E-gland: nu tillverkas de alltid i Amerika: och Ådang exporteras till och med till sjelfva England, serdeles ifrån en Verkstad tillhörig M:r Norris i Philadelphia, hvarest machiner försärdigas af utmärkt godhet och till billigt pris. Ar 1790 ägde de Förenade Staterne icke mer än 3,929.827 innevånare; men redan år 1830 hade denna folkmängd stigit till 12.806.920. Att denna förvånande progression härleder sig ifrån de betydeliga invandringarne, säger man vanligtris: men man kan rättare såga att den är en följd af det rådande begäret efter reformer, af alla de nyttiga inrättningar som dageligen vidtagas, och deribland hufvudsakligen de. medelst Jernvägar och Kanaler lättade communicationerne. Utan desse, skulle invandrarne icke heqvåma sig att draga inåt landet: de skulle icke kunna trifras eller föda sig der: men nu finner Nybyggaren både Kanaler och vågar före sig i den vilda skogen. Må man icke inbilla sig att det endast är den vidsträckta rymden och den bördiga jordmonen som i Noria Amerikas Förenta Stater bereder desamma den derstädes utomordentliga handeln och välmågan. Det är just i de nordligaste och af naturen sämst lottade Staterne. hvarest den betydligaste folkmängden och den lifligaste rörelsen för närvarande sig befinner. Styrelsen lägger icke der, såsom tyvärr i många andra länder, band på den enskildta specnlationen. utan visar tvertom individnerne vågen till förkofran och anseende. Det står hvar och en fritt att producera hvad han kan. I detta speciella producerande blandar Styrelsen sig icke, men den anderlättar och befordrar allt som kan lända till en lifligare omsättning af landets production; och utan tvifvel hafva Jernbanor och Kanaler varit de dertill mest verksamma medel. ——Ev— —r—?———-——— — — — —, RR — — Re — —tpmh—R—R)e—e—e—Ar hy TN I IR I A 39

12 juni 1839, sida 1

Thumbnail