Fortullade qvaniiteten 1004KSLAGA UAUI UuIZJ0II. ÅD :v . deraf ifrån ort, för hvilken ofvanberörde lindring äger rum, neml.: i ifrån Förenta Staterne i Norra Ameriaa .... tt 1.793, 649. Förtullade qvantiteten Tubaksstjelk .. AD I.O66. 11I0. deraf från Förenta Staterne i Norra America ......... 725.:358. Förtullade qvantiteten Bomull bar utgjort ........ T 993,461. deraf med lindring: ifrån Förenta Staterne i Norra America..... U 726,199. RR 5JiBrasilien ii.. 2 7 242. 2 —— 14176.44I. Förtullade qvantiteten Hudar, torra och saltade, har utgjort.. NI, ISG.723. deraf med lindring ...................., 327, 233. nemligen: ifrån Westindiska öarne ...... J I14.090. Erasilien. 84. 190. r , Y 7: Förenta Stat. i Norra America 58.953 vuppgift om utförseln af de förnåmsta Svenska prodneter till orter, för hvilka lindring i tull samt algiften till handelsoch sjösarts-fonden äger rum, år 1837. i Stängjern till Förenta Staterne i Norra America.. Sk: 80, 3l5.) 7) Brasilien värv AREA : 52— 8.117. 7) Ostindien .......... 5 5,079. . Westindiska öarne... 39 75. Hela utförsels-svanfiteten....... Sk:H 386,883. Stål: Brånn-, till stindien AOA i3 rss Sk:U 905. 0 mg: BASIC: os re ... 5) 330. Förenta Staterne ...... 37 120. fela utförsels-qvantiteten .............. Sk: 7.793. Bjelkar: till Östindien...... .... stycken 150. . Brasilien .... . 122. — 5, Förenta Staterne........................... 5 74. Hela utförsels-qvantiteten .................. 114.227 st. Bräder och Plankor: till Brasilien. ................................ Tolfter 7, 964. 3 Ostindien..... Hå l,349. Södra America ................. ... 9 897. Förenta Staterne i Norra America ..... , 518. Hela utförsels-qvantiteten ................ 3115436 Tolfter. Kongl. Kungörelsen at den 25 Maji 1838 åsyftar att återföra föreskrifterne om tull-lindringarne till deras ursprungliga föremål: befrämjandet af Svenska producters directa afsättning på aftågsnare länder , — ett föremål af så mycket större vigt under närvarande förhållanden, då, genom den i Americas Föreuta Stater under sednare tiden vidtagne förändrade Lagstiftning i afseende på jerntullen. valsadt jern kommer att draga betydligt mindre afgift äu förut och mindre än det för hammare utsmidda, till försvårad afsättning af det sednare, samt då i åtskilliga vid Östersjön belägna länder. hvilkas handel i reciprocitets-väg äga lika förmåner med den Svenska, redan finnas och årligen byggas många fartyg, som genom sin storlek äro tjenlige till tart på aflägsnare länder och hvilkas Redare eller befraktare kunde finna sin räknivg att låta dem vid återkomsten i Svenska hamnar lossa större eller mindre del af medbragta laddningar Colonialvaror. Det har blifvit anfördt. att Stadgandet i Kongl. Kungörelsen af den 25 Maji sistförlidet år skulle hafva den påföljden att ifrån tall-lindrings åtnjutande utestänga de Svenska fartyg, som utgått ifrån Svenska hamuar med last af Svenska producter till närmare belägna länder och sedan blifvit befraktade till aflägsnare länder, hvarifrån de med laddningar directe till fåderneslandet återvände, och att i följd deraf förmånen af tull-lindringen skulle hådanefter tillgodokomma endast några tå fartyg, särskildt byggda och beräknade för direct export på aflågsnare länder: Om detta äfren blefve allmänna förhållandet, så synes det innebära en förbättring, att sjöfarten på aflägsnare länder bedrefs endast med Svenska fartyg. som dertill vore fullkomligen tjenlige. och byggandet af sådane fartyg skulle på detta sätt kraftigt uppmuntras: men sällan och blott undaniagsvis lärer det inträffa, att ett fartyg. som duger att gå på frakt till aflägsnare länder, icke inom Tyå år afgått directe från Sverige med last till något bland dem: och argumentet, fullt tillämpadt. visar huru ojemnt tulllindringarne verka, såsom uppmnntran för sjöfarten: ty ett Svenskt fartyg, som till någon Enropeisk hamn utom Sverige medfört last ifrån aflägsnare lånder och Uå den förtjent frakt, erhaller intet premium i form af tulllindring. -Får min del anser jag någon förändring i Kongl. Kungörelsen af den 25 Maji IS38. icke af nöden, särdeles som under de sednare åren vid utförsel af jern. äfven till Förenta Staterne. Svenska fartyg blifvit för mer än halfva det utförda beloppet begagnade och än vidare torde komma att begagnas, samt handeln på Norra Europa ofta bedrifves med samma Amerikanska fartyg flere år efter hvarandra. För att likväl undanrödja alla anledningar till farhågor hos nuvarande Skepps-Redare, hemställer jag i underdånighet, om icke Kongl. Maj:t skulle finna för godt nu i Nader förklara: Åatt med bihebållande af gällande föreskrifter i afseende på linudring i afgifter vid direct utförsel al Svenska producter, de genom 30 8. af underrättelserne vid Tull-Taxan tills vidare beviljade lindringar i afgitter vid direct införsel af varor ifrån aflägsnare länder utom Europa, hädanefter icke skola tillgodokomma andra Svenska fartyg än dem, som :antingen inom tvänne nästföregående är bevisligen afgått med minst half last ndirecte till något land utom Europa, eller ock, efter återkomsten från ett afIesnare främmande land, för hvilket lindring vid införsel äger rum, sederera vid nästa utresa afgår med minst half last Svenska producter till något utöm Europa beläget land. Och det är klart att hvad som. stadgas för