Article Image
baka, samt vid alla vindar, nödgas anlita Ångfarty ep, ty eljest skulle dessa ofta vara overksamme och bogseringskostnuden följaktligen blifva mångfaldigt dyrare, än om Ånghogseringsfartygen städse hållas i fart. En pram om 50 lästers drägt framsläpas lika lätt som ett takladt fartyg om 25 läster, hvaraf följer, att bogseringskostnaden för en låst varor blir dubbelt dyrare i skuta, än i pråm. — Ett fartyg med segel och taklage kostar dubbelt mera i inköp och 3 gånger mera i slitage och dagliga utgifter för besättningen, än en pråm. Det är således lätt för egare till pråm att bekosta bogsering, hvaremot egare till segelfartyg bar så stora andra utgitter för fartygets segelapparat och bemanning; att han sällan kan, utan känbar skada, öka dessa med en ny för bogsering. Götha kanals och äfven Trollhätte slussars närvarande dimensioner lemna rum för pråmar till 70 åa 80 lästers drägt. En sådan pråm bemannas med 2 personer. hvaremot ett fartyg af samma lästedrägt, om det ock kunde passera kanalen, fördrade 6 å 7 mans besättuing. Det kan antagas i kalkyl säsom säkert, att halfva fragten för varor, beräknad efter hvad nu betalas till segelfartyg på Götha kanal, sullkomligt betäcker bogseringskostnaden. Då från den andra hälften endast behöfver afdragas 2 mans aflöning, vanliga umgälder, hjelp till lastning och lossning samt den mycket låga kanalafgift, som är bestämd för pråmar, sö visar sig lätt hvad töreträde dessa ega sramför segelfartyg. vid all insjöfart. Härtill kommer vidare, att Direktionen af Götha Kanal, till uppmuntran för Angbogseringstart på nämnde kanal. nedsatt afgitterna på alla varor, hvilka föras i pramar, till 33-delar af det belopp, som erlägges för varor med seglande fartyg. Ingen aflastare lår således draga i betänkande att företrädesvis sända sina varor med pråmar, då derigenom, utan ökad fragt, vinnes: 1:o Varans framkomst på bestämd dag, som i synnerhet är af stor vigt höstetiden, da det ofta händer, att fartyg af motvind uppehällas, tills de slutligen frysa in på kanalen. 2:o Besparing at M-del i kanalafgifter. 3:o Minskad risk stör sjöskada, emedan pråmarne äro af starkare byggnad och bättre underhallna, än mängden at kanalsartyg, samt dessutom med ett Angfartygs hjelp lättare klarera land, än om de endast skulle lita på segel. 4:o Garanti mot förskämning af sådana varor, såsom Spanmål, frukt m. sl., hvilka äro skada underkastade. Man kan t. ex. från Vestergöthland assurera en spanmalslast emat sjöskada, men det gifres ingen assurance mot den oftare inträssande skadan, som uppkommer genom sädens förskämning under en lavg resa. Af samma skål bar det visat sig på de stora strövimarne i Norra America, att segelfartyg ej förmå täfla med de af Anglartyg bogserade pråmar, hvilka med fördel taga varor till lägre fragter än segelfartygen kunnat föra dem. Utom den duekta vinst detta Angbogseringsföretag lofvar i form af ute delning, at dem hvilka deri deltaga, endast tör att placera penningar, bereder det indirekta vigtiga fördelar at hvarje trafikerande på hela kanallinien, synnerligast at stådernas Handlande samt Bruksoch Egendomsegare, för hvilka en hittills okänd lättnad i varutransporter derigenom öppnas. Mau hoppas således, att dessa mågtiga intressen vilja genom en liberal och snar actieteckning göra det möjligt, att utan tidförlust organisera Bolaget i den scala, som motsvarar den vidsträckta rörelsens behof. Actie-Listor finnas att tillga i Stockholm bos Herr Reserendarien Grapengiesser i Banken, som äfven benäget åtagit sig att besvara reqvisitioner, samt uti Herr Isbergs Boklada i Storkyrkobrinken. i Söderköping hos Herr Borgmäåstar Cederborg. i Motala på Verkstadens kontor. i Götheborg hos Herr J. v. Schnejdan, hvarförutan ett antal dylika Listor cirkulera i Hufvudstaden och Orterna.— pr ——— — — — D — — — Det fåre doffta AaänAUAnA. AUAHAAt 42 Warnrc.. 1I OAA Ö: ar

20 april 1839, sida 2

Thumbnail