Article Image
Kanal-linien, att farten med pråmar kan öppnas mellan Stockholm och Jönköping: ock lärer kallelse till Bolagsstämma oförtöfvadt utga, om sådant ej redan skett. Prospectus lyder, som följer: Bolaget för ÅÄngbogsering på Götha Kanal, Kapital E:ko R:dr 120,000. Fördeladt på 480 Aktier a 250 R:dr B:ko hvardera. Ej öfver 100 st:dr B:ko pr Aktie inbetalas under detta år, återstoden derefter i mån af behof. Så snart lUU Aktier dro tecknade kallas till Bolagsstämma, der beslut skall fattas om an skasande af pråmar. Detta Bolags syftemål är att bereda en hastigare och regulier varutransport emellan Stockholm och Götheborg samt alla deremellan kanalvägen belägne orter, äfreusom emellan Götheborg och Mälar-Ståderne, när behofvet pakallar. Dertill skola begagnas starka och väl byggda kravel-pråmar, däckade samt i alla afseenden så väl försedde, att de utan äfveniyr kunna motstå storm och svår sjögang. Pråmarne sorisCaftås af Ångfartyg. Så länge antalet af Pråmar är inskränvkt, dragas de af samma Angsartyg hela vägen, men i mån som flera Promar tillkomma, böra Angfartyven placeras på vissa stationer. såsom 1. ex. ett större tran Stockholm till Mem, ett mindre genom Östgötha Kanal-linien. ett större på Wenern, 0. s. v. Ju större utsträckving Bolaget kan gifva åt sin verksamhet, desto billigare blir kostnaden för bogsering af hvarje pråm och desto större blir följaktligen Bolagets vinst. Denun utsträckning af bogseringsfarten bör likvål noga afmåtas efter rörelsens beligf. Angbogserimgsfarten på Götha Kanal skall emedlertid ovilkorligen skapå en ny tratik, at stor betydenhet, bland annat med sadana landtmannaprodukter, som aldrig kunnat törtros at segelfartens ovissa gång; men hvilka genom Angbogserinasfarten fa tillfälle att på Stockholms marknad tofta med tillförseln från Hufvudstadens nårmaste granskap, Man kan säkert beräkna, att från Småland och Östergöthland 5 a 6.000 st. Oxar och tillsammantagne dubbelt så många Kalisar, Får och Svin arligen komma att föras till Stockholm genom Angbogseringsfarten, hvarföre trakten, billigt kalkulerad, uppgar ensamt till omkring 40.000 R:dr 53:ko. — Urädzardens. Ladugåärdens och Hönsgårdens produkter från de rika orter som passeras, komma otvifvelaktigt att bidraga till last för prämarne. — Spanmal från Österoch Vestergöthland och Tackjern från Mitar-erterne (direkte genom Södertelve kanal) till Wermland — Stångjern från Målar-städerne, direkte till Götheborg, med Sill och Salt i retour. J an001-, ankommande från England, destineradt dels till Stockholm, dels att vidare betordras. Bruiksettekter från Wermland till Götheborg, m. m. Alla desse sammanlagde lotra en säker och lönande sysselsättnivg för ett stort antal pråmar. Over hufrud taget bör hvarje pråm, inberäknadt lossning och Jlastning, kunna follända 3 enkla turer i manaden eller 20 resor om året, rondige kortare andra längre. Om pramurnes sammanräknade drägtighet notages till 1.200 läster. så skulle ärligen dermed kunna transporteras 24.000 letcer gods. — För såkerhet asdrages vid kalkylen hälften, säledeblott 12.009 svara läster (hvardera af 22 Tunnor Spanmål eller 18 Sk: Jern). — Medeitfragt kan med full visshet paräknas till Så R:dr B:ko pr svår li t. som utgör ........... ................ B:ko R:dr 102,000. kI H framen anses mgå för bogseringskostnad, ehvad eana eller främmande Angfartyg användas (1 förra tallet motsvaranda utdelning på kapitalet, underhåll samt försämring af Ängfartygen,) som afgar med....... ... . 51.000. Återstar arlig inkomst B:ko R:dr 51.000. Rapilal-Uigifter. Inköp af 1.00 läster Pråmar å 55 Ridr........ .. B:ko R:dr 66,000. Kettingar och Ankare samt ett litet Nödsegel för hvarje pram, att anbringa på fållmast.............. UÖ.. . 12,000. Kapitalutgift B:ko R:dr 78.060. Årliga Utgifter. Pråmbesättningars aflöning ........ reses rer res ...... B:kO R:dr 7.000. Kommis-ionärsarfrode och extra arbetspengar ........ ov 7.200. Kannalafgifter för sjelfva Pråmarne ........ ... ..... 1,000. Klareringskostnader och diverse uigifter ......:.. .. 5.000. B:ko fR:dr 20., 200. livartill kommer 103 af Prämarnes kostnad såsom årlig afskrifaing.... . 7.800. B:ko R:dr 28.000. säledes återstår till delning...:!2. . 23,000. B:ko R:dr 51.000. utgörande 2923 procent på det inbetalte Kapitalet. Af förestående kalky! synes, att blott omkring, 25-delar af det tecknade kapitalet tagits i beräkning samt att inköp af ÅÄrssartys ej deri ingått, af det skål, att man ansett äldre Angfartyg, som likväl äro fullt tjenlige för bogsering, kunna få hyras. intill dess Bolaget hunnit få anskaffa sitt fulla antal Prämar och under företacets utveckling stadsat sin öfvertvgel

20 april 1839, sida 2

Thumbnail