Article Image
eistlidet år varit sysselsatta med inrikes varu-transporten, hufvudsakligen bestud i en tilltagande landtmnanna-seglation. Denna, i sörening med vanliga landtmanna-göromål, idkade binäring var egentligen af större vigt i Götheborgs och Stockholms Län, hvarest drägtigheten af Landtmän tillhöriga fartyg och båtar, öfver 5 läster, år 1537 uppgick i det förstnämda Länet till 2.458 läster, och i det senare till 5,015 läster, motsvarande något ötver hältten af de Stockholms stad tillhöriga fartyg. Oaktadt den betydliga sjöfart, som således ägde rum i Stockholms Län och hufvudsakligen idkades af kustboerne i den del af Upland, som kallas Roslagen. hade det likväl hittills ansetts angeläget att bibehålla den, med undantag fran det allmänna förbudet för främmande fartyg att ga med traktgods emellan Svenska hamnar, Finska och Aländska fartyg medpifna frihet att inom Sverige transportera trädvaror. Emellertid vore det utt hoppas, att sjöfarts-rörelsen i Roslagen, hvarest ivnevänarne äfven sjelfva bygga deras furtyg, snart nog i den mån borde kunna utvidgas, utt den Fivska och Åländska fartyg särskilt törunnade ofvanberörde seplatlons-frillet i Sverige kunde inställas, utan att derigenom brist inträftude på tjenliga fartyg för trädvaru-transporten emellan nordliga delen af Riket och Hufvudstaden. lura föga deremot Rikets tvenne betydligaste städer, Stockholm och Götheborg, funnit med deras fördel instämmande att använda egna fartyg för varn-transporten emellan dessa städer och inrikes orter i allmänhet, kunde slutas deraf, att af Stockholms fartyg endast fyra af tillsammans 148 läster och at Götheborgs fartyg ätven endust fyra af tillsammans 92,3 läster begagnats till inrikes sjöfart, Äfven sistlidet är ökades antalet af Ångsartyg, och öppnades härigenom en lättare och förmånlig kommunikation dels emellan Hufrudstaden och de vid Bottniska Viken belägna städer och orter, dels ock emellan Hufvudstaden och Jönköping. Ehuru Angfartygens antal årligen tilltagit, hade likväl sådant ej ännu i allmänhet föranledt dertill, att för inrikes varu-transporten ett mindre antal seglande fartyg under senare ären begagnats: utan hade, tvertom, dessa sedan år 1834 ökats med nagot öfver 1000 laster: och vore detta ett ytterligare beris derpå, att, likasom förbrukningen at varor i allmänhet tilltager i män af okad tillserbuing och vanligen dermed åttöljande lägre priser derå, handelsrörelsen och varu-trunsporten afven ökades i den man en lättare och hastigare kommunmkation öppnades: äfvensom att större täflan iuom en näringsgren kunde uppkovana, utan att derigenom de enskilte, som förut dermed sysselsatt sig, blefve urstandsatte att af samma näringsgren fortfarande hemta bergning och utkomst. På Götha Kanal hade: rörelsen varit lifligare ån nästföregaende år, utom hvad angick transito farten på Kanalen med seglande fartyg, som äfven detta, likasom föregående aren sedan Kunalens åppnande, varit obetydlig. Å Trollhätte Kanal passerade, efter hvad ofvanföre är anmärkt, år 1836, 3,14 fartyg och bätar, samt är 1537, 3.074, och således 40 mindre åän nästlöregående året: men då at de passerade fartygen och båtarna törsnämde år endast 1,967 voro lastade. men sistlidet ar deremot 2,221 innehade Jast, och samma år Kanal-afgilterna uppgingo till något öfver 2,000 R:dr mera än är 1836: så kunde deraf slutas, utt rörelsen åfven n Trollhätte Kanal år 1837 varit i tilltagande, i Å Södertelje Kanal hade sjöfarten, år 1537, varit något mindre ån nästlföregangna aret. Ehwu antalet af fartyg och båtar, som passerat Strömsholms Kanal, 2; veg , OP . v : 6 år 18:57. under-teg det för 1836, utgjorde sammanråhnade drägtigheten at de fartyg och batar. som förstnämde ar passerade Kanalen. 8.352 Sk: U Bergsvigt, men sistnämde år endast 7.530 Skip Bergsvigt. Sjofarten på Hjelmare Kanal bade varit nagot större är 1837 än är 1836. Antalet af Handlande i Städerna, som är 1536 uppeick till 3. 187, hade år 1837 utgjort 3,261. och bevillnings-afgitten för handelsrörelsen i etaderna. som ar 1886 finnes apptagen till 12s364 :Ar 4 sk. 2 r:st Banko, var för ar 1837 uppgitven till 128.992 R:ädr Al -k. 7 r:st.

2 februari 1839, sida 2

Thumbnail