Gölha Kanal erkunnes vara ett dyrt och ett siort arbete. Det beundras af Utlänningar, keeka alla synas vid genomfarten frapperade af ett så djerit företag i ett så fattigt land. fbeundran föder vår änsåuga, men fyller ej kassan. Vi böra viza Europa att kanalen ej ensamt år ett stort utan äfren ett nyttigt, ett vins2glkcande verk och framför allt alt vi förstå använda den tili fördel. Visserligen bar en temligt liflig allt jemut tilltagande inhemsk trafik uppstatt på Kanalen, men ett ar dess hufvudayftemal var beredandet af tranotvhanel. Nagon sådan har ej annu hörts af. ej ens preparativer dertill. Muboanda väntar man på den nu bearbetade utvidgning at Trollhättekanalen i den förmodan ett Skepp då skola passera derigenom direkte trån Frankrike. England. in. fl. erter till O.tersjähanmar? I cadant fall misstar man sig säkert, ty Götba Kanals dimensioner äro för små ior en Skeppskaal. Detta hindrar dock ej att ju en betydlig trausitorörelse der kan inledes, nemligan om man anvander rätta telllen och isynnerhet om mun begagnar ett gynnunde tillfälle. Per vore dock nÅCr ovanligt för Sverge att en gång draga parti af en fördelaktig konjunktur. Vi resonera och fundera vanligtvis så länge till dess den gynnande vinhannit bla-a bart. IAHAU1. liksom I Schack, bör man vända sig till nytta andras misstag. Danmarks Götba Knnala stämliga motspelare, har gjort ett missdrag hvarkort fält är ömpnadt för kanalen. De af Danmark pabudna ter på trafiken mellan IIambarg och Löbeck böra anses som verhliga chnå för Gotta Kanal. De halva väckt en lika billig som allmän harm ölvor hela England och Frankrike, hvars Exportörer med nöje skulle omfatta tillfället att fa båmnas, genom begagnandet af annar väg för sina varor. : Det är således nu rätt tid för Kanal-Styrelaen att med Regeringen ökverenskomma om medlen till mottagande och betordrande af den betydliga transitorörelse på Kanalen, sem säkert redan med nästa vår vore att påräkna, så framt de önska den och följaktligen vidtaga ändamälsenliga åtgärder för dess underlättande: framför allt att tiden ej förspilles med propositioner och kontrapropositioner, utav eli elt förnuftigt beslut genast fattas. Ej blott elinHtrersct. uten ätven hela landets fördel befordrades onekligen i fall det yckades oss att leda blott en del af Hamburg -Lubeckska transitofarten genom Sverge. Om Herr Commerce-Rådet Santesson, den egentliga själen i Kanalkroppen, vid detta tillfälle här på stället ville använda sin ofta pröfvade förmåga så skulle han otvifvelaktigt lyckas att ordna denna för Kanalen få iga angelägenhet. sta vilkoret för tranaitosart på Kanalen blir uaturligtris Anghålskommunikation mellan Götheborg och England. det andra en hastig och såker vorutransport genom Kanalen, hvartill äfven angsartyg maste begaguas för att bocsera lastdragare. det tredje anstalter för varornes mottagande i Söderköping och för deras vidare transport. Man förmodar att Kanal-Styrelsen, i anledning af ofvannämnde Danska pålaga redan aftätit circulär till de betydligare Handelsoch Manufakturstäder i England, Frankrike och Belgien med underrättelse om tillvaron af en Kenal genom Srerge och framställande de fördelar densamma i detta ögonlimh evbjuder At rörelsen mellan Nordsjön och Östersjön. Sådant är nödigt, ty. ehuru mycket väsonde Kanalen än gjort här, lär wan föga känna den utomlands — igynnerhet som Sverge, till följe af sina inskränkta relationer med Europas hlannsak turklasser, nära nog Ar en terra incognita för dem. (D. Alleh.) den igcnem ett