läggas, att fartygen dymedelst kunna bringas till skker ankargrund, som först är att tillgå å den så kallade Hakefjorden. För åstadkommande häraf. är alltså nödigt att de skär, som för undvikande af skären vid Wingö måste passeras , men hvilkas belägenhet icke kan beräknas, med ledning af Wingö fyr; utmärkas medelst ledfyrar; och böra sådane således anbringas å Buskär, som är heläget sydost från Wingö, något öfver )å Tysk mil derifrån: äfvensom å Böttö, vid pass en mil i samma riktning från Wingö; och hvilka ledfyrar böra synas, den vid Buskär lx och den vid Böttå 1 Tysk mil åt alla sidor; med ledning af hvilka fyrar ankriug å Hakefjorden obehindradt kan ske, utan att det så kallade Jäfverskärshufvud, hvarå anläggning af fyr varit i fråga, komme att passeras. Med bibehållande af de sjömärken, som nu befinnas å Buskär och Böttö, bör byggnaden för fyrarne derstädes uppföras af trå: å Buskär 20 alnar syd-svdvest från hufvudstocken i nämnde märke och till en böjd af 10 fot. med lanternin af 6 fot; samt å Böttö nordostra sidan, på en 4 fot hög grundmur, äfven till 10 fots höjd, med 6 fot hög lanternin; hvarförutan vid hvardera fyren erfordras boningshus, bestående af ett rum med kök jemte nödigt uthus, åt en vaktare, hvilken besörjer lysningen, som bör ske från den 15 Aug. hvarje år till den 15 påföljande April, på lika tid som om Wingö fyr är sagdt. För anläggande häraf vid Böttö, som lemnar mindre uttymme, fordras någon sprängning, sifvensom en mindre mur torde derstädes blifva nödig för åstadkommande af en hamn för en mindre båt. Så vidt de coursar och distancer, som vid begagnandet af desse fyrar böra iakttagas, nu kunnat bestämmas, komme hamnsökande fartyg att ansegla Wingö fyr i en bärning af N.N.O. till dess Buskärs ledfyr blifver synlig, då kosan styres deremot i riktning af O. N. O.; hvarunder Klöfverskår med kringliggande passeras. Med bibehållande af samma cours intill dess fartyget närmar sig Buskär på 4, mils afstånd, då Böttö fyr redan är i sigte, passeras detta skör på norra sidan, med ett afstånd derifran af en kabellångd. Sedan Böttö fyr kommit i sydvest, bör densamma bringas i en sträckning med fyren å Buskär, och sa att denna sistnämnde alltid hålles en å två spaklängder nordligt, och under intet vilkor sydligt om Böttö: hvilken cours bibehålles 7. mil, då Bramnäsgrundet på södra och Wasskärsgrundet på norra sidan undvikas och en säker ankarplats erhålles Å Hakefjord, med passande botten och smult vatten till 12 å 16 famnars djup; döck kan, på sätt häraf upplyses, inseglingen endast ske, då vinden är öppen. Sedan alla dessa fyranlåggningar med tillhörande byggnader blifvit, genom nådigst anslagna och anslående medel, verkstälide och fullbordade, anse förrärtningsmännen att Götheborgs stad bör öfvertaga och ansvara för underhållet af ledfyrarne å Buskär och Böttö, samt kostnaderne för lysningen derstädes och aflöningen till vaktarne; dock bör, under intet vilkor, någon vidare afgift för fartygen komma i fråga. Af detta protokoll, som innefattar hvad vid undersökningen befunnits och ansetts lämpligt, skulle utdrag till Höglofl. Kongl. Förvaltningen af Sjöärenderne insändas och innehållet deraf, såsom kommitterades utlätande i ärendet, åberopas. Ut supra. In fidem A. W. Björck; efter anmodan.