Article Image
sig der dedofvet af värt jern samt andra svenska tillverkningar, och genom förbättringen af våra sågverk blefvo våra trävaror begåärliga isynnerhet i StorBrittannien, hvilka effecters skeppning påkallade behofvet af en ökad handelsflotta och följakteligen äfven ökade skeppsbyggnader ), hvarföre mångfaldiga nya varfsanlägguingar tid efter annan uppkommo, och detta förhållande skulle ständigt hafva fortsarit, om icke England tvungit Marockanerne samt Tunis att medgifva en obehindrad sjöfart, Frankrike icke intagit Algier och Regeringen tid efter annan icke genom ingåängna handelsoch sjöfarts-conventioner med främmande länder medgifvit, i anseende till tull å varor, som i deras skepp till Sverige in-eller härifrån utföras, och skeppsumgålder, helfri seglation och handel, från 1808 till 1814, då continentalsystemet måste efterlefvas, der Napoleons härjarvälde kunde sätta gräns för annat, och de Europeiska makterne befunno sig i krigande tillstånd, var Sverige att anse såsom neutralt, Götheborgs skärgård, Hanö och Matvik såsom den nordiska varu-marknadens centralpunkter, samt Götheborg och Carlshamn att betrakta såsom tvenne hufvudkontor, hvarå Nordens handelsaflärer behandlades. Men det var icke under dessa år som den egna Svenska handeln i allt florerade. Skeppningen af inhemska producter var, lindrigast sagdt, långt under medelmåttan ). Det var då icke blott Götheborgs skärgåärd, utan ock såväl der som vid Hanö och Matwik, hvarest convojer samlades icke blott af Engelska utan ock af andra nationers fartyg; det var ock då icke allenast Götheborg, utan äfven Carlshamn, som voro nederlagsplatser tör icke allenast Engelska kolonialvaror, utan äfven andra länders produkter; men det var icke Svenska handeln, som drog nägon fördel af denna flygtiga conjunctur; det var icke heller denna, som i någon mån befrämjade den Svenska skeppsbyggnaden; under conjuneturens 6-åriga tiderymd byggdes icke ett enda fartyg uti Götheborg, endast ett för dess räkniug, om vi ej misswinna oss, och på andra ställen ägde få skeppsbyggnader rum. Få Göcheborgsfartyg sysselsatte sig med annan än den egna varuskeppningen. — Aflärsmännen voro här etablerade utländningar, som hade denna vidsträckta transitohandel sig anförtrodd: de nedlade icke sina kapitaler på landsnyttiga företag; men de inledde våra inhemska uti skdane transactioner, hvilkas resultater låtit oss dyrköpa erfarenheten, att lyckobjulet icke har ett perpetuum mobiles oupphörliga gång. och att man icke bör bygga permanenta handelsspeculationer på en flygtig conjunctur. Den för lyx, lättsinnighet och vällefnad gyldene epoken tog en ända med förskräckelse. Utländningarne lemnade oss, sedan de som förebud afsändt hvad de vunnit på oss och på andra. De, som förut sväfvat i rullande farkoster, fingo nu ånyo lära gå ; hundradetals banquerotter inträffade , den allmänna krediten upphörde och Götheborg förvandlades till ett praktfullt fattighus. Att under meranämnde conjunctur icke allenast Götheborg utan äfven hela Rikets skeppslista till nummerär och lästetal visade sig högre än tillförene, bör tillskrifvas orsaken, dels att hundradetals utländska skeppare, som legitimerade sig höra hemma i Svenska Pommern, sökte och vunno Svensk borgarerätt i Öregrund, Ystad, Carlshamn, Kongsbacka, Kongelf och flere städer, till följd hvaraf de, med deras utrikes byggda fartyg, seglade under Svensk flagg, dels äfven att en mängd uppbragte och strandade fartyg, som inköptes i de här tillfälligtvis bosatte utländningars och äfven Svenska Handlandes namn, blefvo genom åtskilliga medel för inhemske förklarade ; i sammanhang hvarmed vi ej heller böra dölja, att åtskilliga under kriget emellan America och England i Götheborg upplagde Americanska fartyg blefvo försvenskade och seglade under Svensk flagg, såsom tillhörande Svenska rederier. Men då med Napoleons fall den allmänna freden inträffade, flygeonjuneturen upphörde och allting återställdes på sin gamla fot, då minskades med de utländske flyttfoglarnes hädandragande våra fartygs numerär, men de hembygda fartygen qvarstadnade och äfven de som blefvo försälde till följd af inträffade banquerotter. (Forts.) ) Norra America har, if anseende till sina vidtomsattande handelsrelationer, i saknad af varfsarbetare och sjöfolk, först under en sednare tid kunnat genom ökad skeppsbyggnad utvidga sin sjöfart på Norden och med mera allvar besöka Sverige, sedan genom Handelstraktater dess skeppsumgälder blifvit nedsatte till vida under hälften emot hvad de tillförene varit. — Storbritanniens egen sjöfart på sina kolonier, egna kuster och andra länder ån Sverige. har alltid så occuperat sin skeppsrörelse. att hon icke behöft göra oss något inträng i vår egen frakthandel; hon skall ock aldrig kunna zöra det, då detta land, som med mycken kostnad måste införstrifva rudimaterierne till sina skeppsbyggnadsoch utredningspersedlar, icke kan sexla till så låga frakter på Sverige, sum Norrskarne och andra, 2) För att härom blifva öfvertygad. behagade läsaren genomögna de tabeller, som åtfölja den af Tullförv. J. G. Bergwall utgifna afhandling: Historisk underrättelse om Staden Götheborgs betydligaste varu-utskeppningar under en tid af 160 år (6:borg, Norb., 1821), och Com.-Coll. till K. M. ingifna berättelser för ifrågavarande år. Sjötorps Stations Fartygslista fr. d. 8 till d. 13 Juli 1838. från till med Cramckr. Amiral v. Platen. Stockholm. Götheborg.

18 juli 1838, sida 2

Thumbnail