Article Image
D——— du— — ———— ——— GOTHEBORG, d. 12 Maj. Vi meddela i dag fortsättningen af Majoren Herr Ericssons till Magistraten i Götheborg aflemnade förklaring på at Grosshandl. Herr A. E. Hager gjorde framställningar, med anledning af den väckta hamnbyggnadstrågan: Jag anser under sådane förhållanden. att man vid Götheborg bör komma alla des-e bemödanden till mötes och bjuda dem en hamn, hvars läge och byggnadssätt lemna någon beqvämlighet. Jag har nu framställt mine å-igter öfver hamnanlåggningehs värde och dervid uttryckt de allmänna grunder, som töranledt mig anse företaget af serdeles nytta för Götheborgs närvarande och framtida handelsrörelse och förnallanden, och på samma gang visat i hvad afseeude jaz uti sjelfva hufvudfragan är af en delad tanke med Herr Grosshandlaren Heger. Det aterstar nu att fåsta uppmärksamhet på den plan för revierets uppmuddring, hamnarbetet och mudderuppläggumgen, som, i stället för den nu framlagda, af Herr Heeger till antagande är :Öreslagen. Ått få handelsrörelsen koncentrerad i närheten af stauen, anses ätfven uti Herr Hiesers plan såsom en sak af större vigt; men i stället för en hamn, med lastoch lossnin 2s-kajer på tillräckligt djup, föreslas en bassin emellan Gamla Varfvet till och förbi Sänkverket, der man, på samma sätt som hittills, med mindre båtar skulle lasta och lossa de större fartygen. Efter att ha va uppmuddrat 15 å 18 fots djup segelränna fran yttre delen af revieret till en sadan bassin, och efter att äfven utvidgat bassinen till erforderlig bredd, samt i öfrigt gjort alla de omständigheter. som vidare föresSla , till muddrets uppläggning på betydligt afstand från arbetet, hade man, efter Herr Hesers förslag, ändå icke beredt sig ett enda ställe, der ett djupgående ångfartyg, t. ex. Prinds Carl. kunnar lägga till, utan finge Götheborgs innevanare, efter kanske 4 å 500,000 R:dr Banco omkostnader för sin hamn, på nägre hundrade alnars afstånd från stora bommen, betrakta, huru passagerare och gods, då som förut, landsattes på småbatar eller utmed Sänkverket, i stållet för att mottaga dem vid en bade nyttig och vacker kaj. som stode i förening med stadens nåra intill belägne gator. Den redan existerande ångbat-farten, hvilken nåsta år och troligen allt framgent kommer att tilltaga, erfordrar ensamt en 2 å 300 fots kaj för sin rörelse, och att staden skulle äga en 15 å 18 fots djup bassin så nåra, utan att sätta den i förbindelse med staden genom en passande kajbyggnad, vore mindre omtänksamt och visserligen icke förenligt med samhällets sanna interessen. Den nu på kartan uppdragna form a kajbyggnaden kan visserligen efter omständigheterne och bättre ider förändras: men jag anser den derföre valda lokal, s-asom den mest tjenliga, böra bibelallas; ty dels kommer man på alla andra ställen af revierrt. vid fråga om en kajbyggnad för allmän råkning, uti strid med strandägarne, dels aflägsnar man sig för långt från staden och fördezarne af dess direkta grannskap. Jag anser dock att man vid en möjlig förändring icke allt för mycket bör minska anläggningens vidd; ty det är då båättre att för ögonblicket anlägga blott en del af det hela, än. att genom inskränkning hindra framtiden fullända, och det efter en gifven, nu förut antagen. större och ändamälsenlig plan. Vid jemförelsen emellan en hamnbassin med kajer och en utom dem, syne våäl företrädet hos den förre vara gifret, och då betydliga kostnader måst göras för muddriugen och muddrets nppläggning , hvarhälst det än uppsåresanser jag mig böra tillstyrka planens bibehållande. sådan den af trenje afdelningen af Stor-amiralitets-embetet blifvit framlagd. eller blott med såklane ändringar, som kunna vara till nytta vid planets utstakande i detalj, uhan att förändra principen för hamnarbetets utförande i det bela. i Jemte uppmuddring af en hamnbassin, ehuru utan lastoch lossningsvajer på fullt djup, föreslås af Herr Heger, att använda Barlastkajen och Sänkverket såsom allmänna platsar för handelsrörelsen och magazinsbvegnader, men endast med 12 fots vattendjup derintill. Detta förslag, jemte det sätt, hvarpå mudderuppläggningen anvisas, tillkännager den princip, att man, vid arbetets utförande, bör undvika alla kajanläggningar på djupare vatten, hvilket också Herr Heeger anser såsom till skada bade för Staden och Masthugget. Ått jag är af en olik tanka, synes redan af hvad jag förut yttrat, och att Götheborgs Stad skulle vara belaten med nägra hundrade fots lastkaj uti Masthngget, då fråga är om en hamnanlåggning, anser jag icke möjligt, och man kan väl icke betrakta denna obetydliga, från sjelfva Staden aflågsna plats, som i något afseende motsvarig de anspråk man hör äga på goda och rymliga anstalter för handelsrörelsen, helst då endast 12 fots djup, såsom föreslaget är, der skulle beredas. Att, i förening med hamnarhetet, kunna tillvägabringa en ändamkålsenli förbättring af Stadens osunda omgifningar, vore högst önskligt: men om detta icke kan ske utan olägenhet för hamnföretaget, är naturligt att hvardera deJen serskildt måste bearbetas; men som båda delarne äro af nytta , också ingendera delen effereftg

12 maj 1838, sida 1

Thumbnail