Hamnens förflyttning närmare staden visar sig naturligtvis i strid med Förstaden Masthuggets interessen. — De utmed södra sidan af revieret anlagde magariner och så kallade hamnar skulle, som man tror , ansenligt förlora i värde, och hemförarebåtarnes vinstgifvande rörelse skulle ansenligt falla fråm den dag då djupgående fartyg, så väl utmed tulloch packhusen , som utmed enskildta magaziner i närheten af staden, kunna lossa och lasta. Efter allt hvad erfarenhet visat, och utan att öfverdrifva beräkningarne af den ökade rörelsen, som Götheborgs handel i framtiden bör kunna utvisa, om sjöfarten underlättas med ändamälsenliga åtgärder, är det troligt, att inga särdeles rubbningar i egendomsvärden härigenom skola uppstå. — Det ligger i sakens natur, ait den tillvext, som uppstår genom tillfället att lättare upplägga och transportera varor, skall sprida sine verkningar i flere rigtuingar; och den vid bättransporten anställde arbetande personalen skall mera vinna än förlora genom de fördelar , som ett ökadt behof af arbetare under en tilltagande rörelse alltid medför åt denna solkklassen. Det år således att önska, att man icke måtte betrakta saken från den inskränktare synpunkt af det närvarandes små fordringar, utan heldre taga i öfvervägande en större rörelses bebof: och framför allt inse de förluster, som åtfölja tillfälliga förslager utan någon gemensam plan; och icke lemna åt stundens ingitvelser den enes och den andres olika ideer att splittra arbetena och de allmånna medlen dertill. Den tid torde snart vara för handen , då Götheborg, i fråga om sjöfart, bör kunna vara Nordens vigtigaste handelsstad. Genom dess fördelaktiga läge vid Nordsjön är den ämnad till landets största importort, i samma stund den förmår förse utlänningarne med deras behof af väre Export-artiklar, hvilket senare är beroende af den inrikes seglationens tillvext. — En blick på chartan öfver Sverige, Norrige och Danmark öfvertygar huru centralt Götheborg är beläget för den yttre handeln, Dess hamn, oaktadt sitt nordliga läge år, med få undantag, fri från is alla ärstider: ett förhållande , som icke inträffar med Sveriges östra hamnar. Dess sjöfart kan således, i likhet med de sydlige ländernas, oafbrutet fortsättas hela året, och, så länge Sundska tullen fortfar, skall detta yiterligare bidraga att öka Götheborgs handel, såsom föreningspunkt för vär betydligaste export och import. I den mån communicationerne utvidgas och förbättras i de medlersta delarne af Sverige, skall den korsning af varutransporten, som nu existerar norr om Wettern och Hjelmaren, upphöra, och den villrådighet skall försvinna, som nu oftast uppstär hos desse trakters större producenter och handlande , angående fördelen att i sine transactioner vånda sig åt den östra eller vestra kusten , ät Stockholm eller åt Götheborg. Det senare stället måste då äfven. för aflägsna bygder blifva den mest begagnade communicationsorten till och från de länder, med hvilka Sverige egentligen handlar. — Att Örebro och trakten omkring vestra delen af Mälaren, oaktadt den korta sjövägen till Stockholm, ofta emottager och afsätter varor på Götheborg, icke allenast på den långa besvärliga landsvägen, utan nu äfven sjövägen genom Södertelje och Götha kanalen, bevisar mer än någon ting annat, att dessa orters naturliga handelsplats är Götheborg, blott de hinder, som genom sjöcommunicationernes ofullkomlighet ännu uppstå, blifva undanröjde. I trotts af de mäktiga interessen, som bevaka den östra kustens handele-affairer, finner man ofelbart vågarne till Wenern och Westerhafret. än på ena, än på andra stället, och med fullbordandet af hvarje sädan väg ökas Götheborgs rörelse; den ena orten , den ena staden efter den andra rigtar sine handels-aftairer dität och hvarje kanal eller railrägs projekt, som under de tvenne sista decennierne blifvit tramlagdt för Svenska allmänheten, har direct eller indirect haft till ändamål nagon kommunikation med Götheborg. de må nu vara framburne af Adininistrationen, af Ingenieurer eller af de Handlande eller Nåringsidkande ejelfre. Och denna allmänna sträfvan, att till det för Sveriges handel så väl belägna Götheborg rigta alla spekulationer i sädau våg, synes mig böra väcka uppmärksamhet på sådane inrättninrars etablerande, som befordra den stigande rörelsen och som gifva trefnad, fördel och belätenhet till den bade inoch utrikes navigerande. För sadant ändamal torde äfven anlåggandet af en beqväm handelsplats med rymliga kajer, vid fullt djup, först och främst böra komma i åätanka. Man ser af Tidningarne en enskildt person uti Örebro, öfrertygad om den fördel dess ort skulle tillskyndas genom en vattenkommunikations öppnande med Götheborg, af egne medel använda 4000 R:dr Banco endast för undersökningar i sådant ändamål, och om resultatet blefve lofrande. om denva vattenväg emellan Örebro, pm antingen Wettern eller Wenern upptages, hvilket omfång far då icke Götheborgs handels område? (Forts.) I rg KR a. re