af fått ökad anledniug att närmare granska nyttan och nödvändigheten afatt vidare fortsätta den modifikation uti de af Kongl. Maj:t bestämda afgifter, sow den hittills. och blott tills vidare, medgifvit. Bolagets nu fattade beslut, att höja dess Tariff till närmare öfverensstämmelse med dess rättighet, efter den af Kongl. Maj:ts år 1836 bestämda beräkningsgrund, synes ock så mycket mindre vara att klandra, som, enligt hvad uti Bolagsstämmans förhandlingar blifvit utredt. och i den beslutade nya Tariffen är ädagalagdt, afgiften på Götha-kanal, såsom dem nu kommer att utgå, i alla fall ej blir drygare, ån, att den, i förhållande till kanalverkets längd, motsvarar å en del varor hälften, å andra åter endast ?:del och derunder, af afgiften så vid Trollhätte-som vid Hjelmarekanalen; men knappt 2:del å 3:del af den vid Strömsholm. Vid sådant förevetande synes det ej böra förtänkas Götha Kanal-bolag, om det igenom detta beslut ökar sin inkomst för året med 12 a 15.000 R:dr; det allmännas rätt bör ej heller anses förlora vid, att ägarne af kanalen i billig mon uppmuntras och sättas i tillfälle, att väl och med eger belåtenhet underhålla den. Nämnde förhöjning har dock ej vidrört den så kallade Transito-afgiften, eller för fartyg och varor, som gå från haf till haf; men Bolaget har fästat dess Direktions uppmärksamhet på lämpligheten att göra underdänig framställning om rättelse i den samma, för tiden från och med nästkommande år, i de delar, som kunna finnas påkallade, och deribland utmärkt den oformlighet, att en mindre båt kan, efter denna taxa, med endast 12 skillingar godtgöra öppnandet af alla 71 slussar; medgifvas måste ock, att transito-afgifteu är högst ringa, då ett Sk:it jern för hela passagen från haf till haf figenom bäde Götha och Trollhätte kanaler) ej erlägger mera än 4 sk., en tunna råg 24 sk., en tunna hafre I sk., en tunna salt 23 sk. en tunna sill 2 sk.; men, om härföre, i den ordnmg Kongl. Maj:t för ändring i taxan 3 TLransito-sarten stadgat, någon förhöjning i denna afgift skulle sättas ifråga, bör dock Götha Kanal-direktion, uti dess underdåniga förslag dertill ej förbise det stora ändamål som förste uppställarne af denna taxa uttryckt, att, nemligen: söka draga en del af Öresundstrafiken igenom Sverige, och hvilket ovillkorligen påkallar den varsamhet och omtanka, att denna taxa alltid förblifrer så lindrig, som omständigheterne möjeligen kunna medgifva. Den tredje frågan, som föranledt Götha Kanal Bolags extra sammanträde, har varit: reglerande af dess financer, för så kanalverket som verkstaden, med ett större lån, till en mera trankil, mindre kostsam, och slutligen alldeles skuldfri ställning. Bolaget hade redan år 1834 i detta afseende fattat beslut, som dock mellankommande missgynnande förhållanden uti såväl Kanal-bolagets enskilda som den allmänna ställningen, länge gjort omöjligt att verkställa; hvaremot senaste tidens förmonliga utveckling, dels af Kanal-verkets afkastning, som, från att år 1833 endast utgöra R:dr 38,000, i nästan jemnt stigande uppgått år 1837 till 60,000, och hvaruti, af nyssnämnde beslutade taxeförhöjning, bör kunna påräknas en ytterligare förhöjning, dels ock af Motala verkstads framskridande i tillverknings-qvantitet och öfvergående, fran att drifvas med förJust, till att lemna en icke obetydlig vinst (neml. är 1836, 18,000 R:dr och 1837. 37.000 R:dr) synes, i förening med den närvarande conjunctur för räntans nedsättning i allmänhet, gynna Bolagets beslut, att söka erhalla ett amortissementslån på billigare räntevilkor. ån dem Bolaget nu vidkänns. Om Bolaget lyckas deruti, hvartill stor förhoppning gifves af det val aktieägare gjort till de deputerade ) hvilka Bolaget ansett för detta serskildte ärende böra med räd och upplysningar gå Direktionen tillhanda; så utgör ock denna operation utan allt tvifvel en öfvergang till väsendtlig förbättring af Götha Kanalbolags financiella ställning och skulle med skäl tilläggas ett dubbelt värde, om, med undvikande af utländsk skuldsättning, detta lane-biträde kunde beredas hos egne medborgare: då sådane tillförene med tillskott af mer än 3.000,000 R:dr bevisat sin patriotism i förening med anspråk på enskild loflig fördel, och lika väkinnade landsmän, måhända äfven nu, efter nära 30 ars förlopp från första Aktieteckningen, kunde finna tillfredsställelse i medverkan till ett starkare sammanknytande af det band som fäster Götha kanal verks sanna intresse vid nationens. ) Se N:o 43 af denna tidning.