Article Image
de nya bomullssabrikerne fordra ej förbud såsom vilkor för sin existens. — Må de skyddas genom en måttlig import-tull, men må man vid bestämmandet Adera! erinra, att en utifrån införd vara, utom tullen, belastas med konvoyafgift, tolag, provision, assurans, frakt m. m., uppgående stundom till 10 å 13 proc. af vårdet. Jag har tillåtit mig denna digression från det egentliga ämnet — pyöfarten — för att utpeka dess värsta förtryckare, prohibitionerne. Sjöfart kan ej trifvas utan handel och denna ej utan frihet. Fordom ansägs Sverige för en stor sjöfarande nation; vi hade då äfven en respektabel sjömakt. — Ingenting, utom vår egen försummelse, har vållat dess närvarande förfall. Ännu år tid att rätta begångne misstag; måtte vi blott ej dröja dermed för länge. Politiken och Statshushållningen ropa lika högt på vär sjunkande handelsflottas upphjelpande. — England anvånder 250.000 sjömän, — Sverige blott 5000. I förhållande till vår folkmängd och öfrige resurser borde vi likväl emplojera minst 25,000 sjömän vid handelsflottan. Om sjöfarten blir ansedd såsom en nyttig industrigren., såsom en häfstång för allmänna rörelsen och följaktligen uppmuntras, ej genom rättigheten att fjettra andra näringar, utan genom skydd mot deras förtryck, genom borttagande af onödige entråver, genom inrättande af bildningsanstalter för unge Jåmän och af asyler för de gamle, så torde vi hastigt nog vinna detta mal. Fi böra uppmana hvarje fosterlandsvån, att vara oss behjelplig i detta verkligen nationella företag , måhända det vigtigaste som i vår tid förekommit. Måtte vederbörande lemna häråt blott en ringa del af den uppmärksamhet, som de egnat åt öfverflyttande af åtskilliga utländska näringar, och de skola snart med tillfredsställelse se, huru en naturlig, fullkomligt inhemsk industri kan utvecklas utan konstlade medel, hufvudsakligen genom lossande af de band, som företrädares misstag pålagt den. Sjömanna-sällskapernes bemödanden för den goda saken äro berömliga, men förmå ingenting utan Styrelsens kraftiga biträde. Bland regeringens ledamöter finnas säkert flera, som genast förmå fatta sakens vigt och behofvet af snara åtgärder. Preussen, som blott äger nägra få hamnar och en inskränkt kust, har betydligt ökat sin handelsflotta; dess vackrainstituter för skeppsbyggare och sjömän bevittua, att regeringen insett sjöfartens fördelar; Danmark med sina små resurser och utan exportartiklar bygger flitigt fartyg och förser oss, som det säges. med skeppsbyggmästare; Frankrike synes lägga mycken vigt på sin handelsflottas förökande; Sverige deremot, som borde kunnat förse hela Kuropa med fartyg, och som äger medel att uttränga alla andra nationer från frakthandeln. har försummat dessa fördelar till den grad. att vi, under det djupaste fredslugn, låtit vår handelsflotta minskas en fjerdedel under de sista 10 ären.t

28 februari 1838, sida 2

Thumbnail