det stora antal passagerare som går med Prins Carl (oaktadt uppehåället och tillfölje deraf kostnaderne i Köpenhamn samt den enormt dryga afgiften för passagen) och att alla som icke hafva affärer i Köpenhamn skulle föredraga att gå direkte till destinationsorten, så skulle otvifvelaktigt en dylik ångbåtssart blifva ett lönande företag. Vi hafva hört af sakkunnige män, att ett fartyg, försedt med starkt maschineri, med lätthet kan göra resan från Fredriksvern till Travemunde fram och åter på en vecka, och likväl anlöpa Götheborg, Helsingborg och Köpenhamn för passagerare , synnerligast om arrangement träffades att mottaga och aflemna passagerare och post i Känsö, hvartill ängfartyget Wadman erbjuder ett godt tillfälle. i ; Om antecknings-listor utfärdades för ett dylikt företag, så skulle vi tro att ett tillräckligt antal subskribenter snart skulle erhållas såväl här som i andra delar af riket och äfven Norrige.