Kanal erbjuder; likväl under uttryckligt vilkor, att afgifterne för begagnande af segelfarten emellan Wenern och halvct bringas till och fromgent4 bibehålles vid öfverensstämmelse med afgilterne i Göiha Karal. Som nu detta vilkor ej blifvit intaget i kontraktet med de enskilde enfreprenörerne (se N:o 302 af Ståtstidningen), utan endast, kort och godt, Cötka Kanal-bolags afrtående från ofvannänmde ärliga ersä:tningsbidrag från Trollhätte bolag dem försäkradt, så uppkommer här en ganska vigtig rättsfråga, som ej utan väld synes kunna utfalla till Götha Kana-bolags nackdel; men då äfven säkerligen torde föranleda ett nytt ersättninga-anspråk af fH:rr entreprenörer på staten i följd af kontraktet. År det nu skäl att utsätta den ena eller andra, Götha Kanal-bolag eller Staten. eller dem begge , för en sädan tvist och Staten säkerligen för det menliga resultatet derafBlir åter Götha Kanalbolag ötvertagare af farten . så blifver detsamma ovilkorligen skyldigt, enligt dess gjorda ätagande. och hvilket äfven ingår i dess interesse, att lata trasiken direkte fa godt af denna estergift genom nedsättning uti afgiften vid Trolshättan, åtminstone a allt det gods. som gär till och kommer från Götha Kanal, men troligen vid en då först möjlig jemnare fördelning af afgifterna på hela linien från haf till haf, Äfven uti afgiften för varor emellan Götheborg och Wenern; och hvad godt skulle ej detta verka för både Götheborg och Wermland? Ja, om ärven Handelsoch Sjösarts-fonden för ett så stort ändamål skulle behöfva tillsläppa nägra flere års anslag till ränta och amortissement å de lån Götha Kanal-bolag upptager, hvad ville det säga mot en dermed beredd framtida lindring för trafiken?