allmänhetens förtroende, såväl dertill att saken verkligen kan utföras, som ock att meningen är att utföra den vål, äfvensom att dermed icke blott afses någre enskiltes eller någon serskild korporations vinning, utan det allmännas fördel af en förbättrad vatten-kommunikation, medelst rymligare kanal och slussar, hvilka göra det möjligt och lätt, att, med större fartyg, och alltsa för lägre frakter, kunna framföra betydligare partier gods af finare och gröfre slag. z Och förtjenar då väl att undersökas om det af Major N. Erikson uppgjorda arbetsoch kostnads-förslag, hvilket ligger till grund för säväl erbjudandet åt enskilde entreprenörer genom Konungens Kungörelse af d. 9 Dec. 1836, som troligen ock för det Schönska preliminär-kontraktet verkligen är zu ofullständigt och otillförlitligt, som anmärkningarne af H:rr Lugerheim och Laström synas antyda det vara, uti dels tekniskt afseende dels vid kostnadens beräkning, eller hvad anledning chefen för Stor-amirals-embetets 3:dje afdelning kan hafva haft att icke fästa afseende på desse anmärkningar, utan att i stället snart sagdt oförändradt tillstyrka Eriksons plan och att som probabel eller såker antaga hans kostnadsberäkning. Under öfvervägande borde ock komma, om ej, efter så lång tids förlopp, som sedan nämnde förslag upprättades, och ännu mer, i anledning af de sedermera projekterade hufvudsaklige förändringar uti förslaget, det är alldeles nödvändigt att en ny fullständig undersökning företages; ty man skall besinna, att det, vid fraga om sädane arbetens utförande, ej är endast entreprenören som lider vid missräkningen i kalkulerade kostnader, utan långt mer det allmänna, som ingalunda blir belatet med att entreprenören för sin missräkning söker taga sin skada igen uti ett sämre utförande, och hvilket svärligen, ja väl omöjligen läter sig fullkomligt kontrollera, hvadan det till och med är skäl att ifrägasätta, om sådane arbeten, som det ifrågavarande någonsin borde upplåtas på entreprenad? Men om då tillika i entreprenad-koutraktet, så som här synes vara fallet, kostnadsförslaget, på sätt och vis, blifvit af Regeringen å Statens rägnar garanteradt, så är fara värdt, att Staten. d.v.s. det allmänna, kommer till korta på 2:ne sätt, neml.: först med att få ett slussverk mindre väl utfördt, och sedan med att i en framtid ätven troligen få lemna entreprenören ersåttning för hans förlust. Men huru vigtiga ån dessa betänkligheter må synas, är dock mycken fråga om icke tillskapandet af 2:ne olika interessen på en kanal-linia är af vida betänkligare natur. Detta har äfven blifvit antydt af andra tidningar, och denna punkt må väl förtjena att närmare öfvervägas. Vore här fråga om ett nytt slussverks öppnande paralellt med, eller oafhängigt af det andra, hvilket kunde föranleda en täflan mellan ägarne af de begge verken, hvem af dem som betjenade den trasikerande bäst och mot lindrigaste afgift. så vore det påtagligt, att sadant blefve af större fördel, än om en korporation komme att äga begge: men här är förhållandet, att det ena bolaget har af kanaloch slussverken omkring 48:delar. och det andra den återstaende ena tjugondedelen i ena ändan afen och samma kanalsträcka, och att, på denna ena 20:delen af det hela, trafiken är hetungad i mångdubbelt drygare förhallande med afgifter, än å de öfrige 18:delarne, och att denna ojemna gravations oförändrade fortfarande skulle utgöra ett hufvudvilkor i kontraktet ät den enskilde entreprenören. Det synes då alldeles påtagligt, att antingen Götha Kanal-bolag för dess 34:delar måste fortsarande åtnöjas med en ytterst låg algift emot hvad innehafvarne af den ena tjugondedelen har, eller ock de varu-artiklar, som passera begge kanalerna, blifva alldeles för hårdt betungade. Låtom oss anföra exempel, hemtade från dem, hvilka Dagligt Allehanda uppger: en tunna Sill, från Götheborg. destinerad till Jönköping, betalar genom Trollhätte slussverk (af ej 24 mils längdpd. 6h. 6 r.och genom den öfver s:dubbelt långa Vestgötha kanal-leden endast 16 sk. 6 r.: är det nu rätt att den förstnämnde ortens innevånare betala 25 sk., i stället för att om Trollhätte Kanalafgisten vore reglerad i likhet med (iötha Kanals, skulle för den halfva milen endast tillkomma 1 sk. 6 r. till de 16 sk. 6 r:st., d. v. s. inalles 18 sk.: vidare: ett Sk: FT Jern från Wetterns stränder till Götheborg betalar nu för de 5:delarne af vägen blott 16 sk. 8 r., men för den ena 9:dedelen genom Trollhättean.... 9 sk. 6 r. Summa 26 sk. 3 r., i stället för, efter principen för Götha Kanal-taxans närvarande tillämpning, det skulle för hela vägen endast betala 18 sk. Men det är icke blott denna direkta känning trafiken redan nu lider och vid ett sådant etablerande af 2:ne stridige interessen på en och samma kanal-led äfven allt framgent skulle komma att få vidkännas, utan det indirekta lidandet af uppehåll vid afgifternes erläggande samt kommissionårers hållande på flera stationer, jemte iakttagande af olika ordningar m. m. blifver ofta äånnn mera känbart och skadligt för hela trafiken. På Götheborgs stad och dess handel skall detta missförhållande i asgifterne på vestra delen af kanal-linien inverka serdeles menligt och slutligen fråndraga vår stad en stor del af dess nuvarande rörelse med sill och salt, äfvensom med en stor mängd andra artiklar, hvilka wppstäderna annars ensamt borde taga härifrån, , hvaremot desse sistnämnde städers handlande komma att förse sig från Östersjöhamnar, med hvilket, enligt hvad erfarenheten visat, en god början redan är gjord och nog kommer att fortsättas. enär en tunna sill från Götheborg till Jönköping nu, i anseende till den dryga afgiften vid Trollhättan, på sätt ofvan visadt är, kostar 25 sk., då den igenom hela Östgötha-kanalen från Östersjön till Wettern ej betalar mer än 18 sk. Ett Sk:d jern från Jönköping till Götheborg, på sätt ofvan uppgifvet är, 26 sk., i stället för från Wettern till Östersjön 20 sk. Ett annat äfven för många Götheborgs innevånare, hvilka åro aktieägare i Götha Kanal, ej indifferent intresse ligger allt för nåra tillhands för att kunna med tystnad förbigas. Götha Kanals framgång beror nemligen så hufvudsakligen deraf, att Frollhätte Slussverks ombyggnad blifver utförd efter lika solida grunder och beräknad på lika varaktighet, som Götha Kanal i allmänhet blifvit. Götha Kanal-bolag äger försäkran , att till någon ersättning för dess ofvan omförmälda lidande, genom Trollhättans dryga taxa njuta en återbäring i 23 år (att räkna från och med år 1833) af ej mindre än 85 pCt och i 50 är derefter af 70 nCt 3 all dan afrift cam gven ill Öon från