Article Image
erhålla fullståndig expedition, och rättighet för Agenten 3 att i allo anses såsom Skepparen sjelf, i Tullelareringsmal. Deremot med dessa för moner lärer ingen tveka att ingå uti ett så synbarligen lofvaude företags; Som, ju mera det blir kändt, desto mera hör det kommå att begagnas. Insändaren har alldeles förbigatt nämna den varuttasiksom för Svensk räkning med, eller rättare, genom dessa angbåtar kommer aft beskrifvasemedan detta vore örverflödigt. Då sålunda utrönes, att okruträmsport kan med ånghåtsfarten förenus, Så blir det ock, efter vanlig beräkning, tydligt att de uppoffringar, som Staten i och för företagets befrämjande komme att göra, icke behöfva att sträcka sig utöfver 2:ne år. Denna tid anser Ins. erforderlig, för att vinna all den erfarenhet, som behöfves. för att, (Som icke bör betviflas) i gynande fall, med egne (capitalet grundadt på actier) angbåtar kunna bedrifvå denna trafik. Men, innan denna tiden är tilländalupen, bör med Ångbåts-Compagniet contract härom afslutas; och denna försigtighet är så mycket mera nödvändig, som hvarje förhastande, att häruti genast pröfva egna förmågan . endast för alltid skulle; i misslyckande tillsälle, betaga hågen för dylika företag. Som en naturlig följd håraf är , att minst 2me sängbåtar, hvilka förut höra underkastas noggrann besigtning och undersökning, om 110 å 120 hästars kraft hvardera och beräknade att kunna lasta 150 Tons fraktgods. till denåa färt erfordras. Lika gifvet är ock, att Stationen i England mäste vara Hull hvarvid blött i förbigående nämnes, att den tid; som atgår för postens skickande fran London till Hull, icke år större). än som skulle erfordras, att från en gifven höjd söka, eller afgå, från Themsen, eller till och ifrån The Humber-s. Dessa ångfartyg borde icke: anlöpa christiansand: Efter, Ins. tanke kunde väl för fraktgods och passagerare möjligen ökad vinst derigenom uppstå 3 men denna motsvarar icke den tidsförlust, som dermed. vore förenad 3 och som, i många fall; skulle högst menligt inverka på trafiken. , Dessutom är för Norrmännen, genom ängbaten Prinds Carl, ett. yppetligt. tillfälle beredt; att draga all möjlig fördel af angbåtsfarten mellan Hull och Götheborg. Ins. har endast att tillägga det välmenta rådet , att, för privat Svensk räkning icke nu, till en början; befatta sig med denna sartembedrifvande. Detta sker på bästa och billigaste sätt förmedelst kontrakter i England: och Ins. förnyar sitt påst;ende, det vå härutinnan behöfra vinna den erfarenhet, som för billigaste priset på sörbemälte sätt förvärfras. För öfrigt torde det vara onödigt recommendera denna angelägenhet till Styrelsens bevägenhet, emedan man vet, att Styrelsen högeligen önskar få denna fart med det snåraste organiserad. AN c —

10 december 1836, sida 3

Thumbnail