Article Image
Styckegods. Jernvägen mellan Brussel och Mecliåln har kostat I. 225. 100 Fr. hvarfåre räntan. räknad till 5 pGt årligen, utgör 61.205 Fr.. ell. qvartaliteter 15,306 Fr. Enligt officiel uppgift har anläggningen dock på de 3 första manaderne inbragt 106,802 Fr. Under det man i England på alla hall är betänkt att anlägga Jernvägar, anstränga sig de vanlige ChausscCe-lostvagnarne (Mail-Coack) för att visa verlden, innan de uppgikvra sitt herravälde, til lad höjd de kunna drifra siti hastiga fårdande. Så t. ex. asgår nn en Postvagn kl. 6 f. m. från London till Manchester, en sträcka af 43 Danska mil. och anländer der senast kl. 2 till II e. m., efter omkring 16 timmars körande: hvilket utgör c:a 22 minmter på en Dansk mil. I allmänhet hafva vi iSverige svart inse, hvarföre man icke i England år nöjd med en så snabb kommunikation, utan önskar en ännw smbbares med tillhjelp af Jernvägar. Men just deruti. att vi icke inse detta, ligger grunden hvarföre vi stå så langt tillbaka, i förhallande till England, hvad industrien anär. IIastig koramunikation är hufvnd-grundvalen för all omsättning : den ar för denna, hvad luften är för menniskans lekamen , hvad hjulen aro för vagven. Från den tid, då Spanien förlorade sina Sydamerikanske hesittningar, har dess industri och i första rummet dess landtbruk betydligt höjt sig. Man antog den tiden att 1-5:del af den såd. som konsumerades. maste importeras: nu deremot har, sedan är 1829. i medeltal, 632.000 kectol.. åtskilliga spannmalssorter, arligan exporteratsimed vndanteg af förra årets då saväl oroligheterne som missväxten i landet foräracle tillförsel. Vid den senaste konjunkturer för Spannmål i England. ären TR2S—IN20, var den plötsliga tillfårseln från Spanien alldeles oväntad och utom all beräkning rt den blef dock af inflytande. Fillrerkningen at Bly cch Qvicksiliver har der föröhat rig tiefallt. I de nvare tider hafva spär till 20 guldoclr 4 siltver-grufvor blifvit upptäckte. Ifvilka utsigter äro ej dessa för detta af nataren så rikt begåfvade land, då dess borgerliga oroligheter blifva bilagde. I en tidning. som utgifves i Stettin, framställes den fråga till de Pommenske Landtmännens besvarande: hvarföre de icke mer vinlägga sig om att ocla Vicker. i stället för Arter och andra varsåden. då dessa kunna imlöras i England mot en fastställd tull af 10 Sh. SterI. Po quarter. och derivenem bMnna anses för en, ej förändring underkastad hande!-vara, onde det andra spar: målssorter, och mahända de fleste, derifrån äro utestängde genom en tull. so: nästan gränsar till förbud : Hrad säga Sveriges Landtnan härom 2 I en tid, da man så mycket talar om Jerurägar: om den nytta de 1111 skynda de Länder. hrari de förefinnasoch om hHuruvida de hos uss i Sveria skulle svara räkning: kan hvarje bidrag, lemnande upplysning härutinua sörtjena uppmärksamhet. Med antedning haraf meddetas från Mech. Magaiv. N:o 626, följande öfversigt på antalet af de resande, hvilka sedan Septen:b.. 1833 begagnat Jeruvägen melian Stockton och Darlington i England: fö: denna tid var kommunikationen mellan begge dessa städer så obetydlig, at det icke svarade räkning för en Vagn, bespånd med 3:ne hästar, att 30. gånger i veckan göra denna tour.

4 november 1835, sida 3

Thumbnail