Vv e YE v NH Iw —ö— 0142 — v AA MA MAS på tillfogade skador. 5:o Kunna händelse af Krig oh Kronans behof af transport-fartyg, upplysa om Skeypens duglighet, bitvåda wid frakternes uppgörande och bestämmande m. m. 6:o Såsom wanligen sjelfskrifwen Befigtningsoch Wärderinasman wid Haverier å Skepp och laster kunna lemna tillforlitliga upplysningar och documenter öfwer dessa oftast inwecklade saker. Utgående jrån dessa åsigter anser jag att endast en practiskt bewandrad Sjöman Fan besitrida Hamu-NMåftare-tjeuften. Herr Brisman har aldrig warit Sjöman eler på Sjön fört befäl, och Fan aj theorien eller af umgänget med sjömän ej inhämta de kunskaper i Skfepps-mandövern som endast af en längre practik läres. Jag föreställer mig äfwen det inconscquenta, att i Götheborg äga en Hamn-INåstare, som ej kan lemna en Utlandnina swar, stödjande sig på Sjömanna-infigt, på de frågor fom han kan framfrålla till en tjensteman, med hwilken han måfte komma i beröring i afseende på sitt fartyg och förhallanden uti en för honom obekant hamn, och hwad skola Assuradeurer tänka om Jnstitutioner i wåra hamnar, då ordningen der skall hands hjwor och deras Jnteresse wårdas af en man, utan praktisk kännedom af Sjöman na yrket. Med stöd af hwad jag nu Haft åran nämna, förklarar jag sasom min mening: ESegelfömmare-Nåftaren Brisman Fan ej behörigen uppfyla de. åligganden som tilhöra en Hamn-NMåftare i Götheborg och på dess Rivier. Jag anhåller att denna min skrifwelse må få åtsölja Handds-Socictetens hvar tik Magistraten och CommercesCollegium. Göthebora den 46 April 1835. A. E. Hrger.