ende. som berö.de befattningar alltid varit förenade ) och utgjort en enda pm tjenst, ) utan att deröfver bevisligen varit förd klagan. hvilken i sådant fur Göbeborgs Magistrat och Drätsel-Commissionen med doras allmänt kläuda nit för ordning och rätt, visst ej lätit aflöpa utan vchörig råttelse: och om förändring i uvisket oväldiga bestämmande al tjensternes sammanslaende, fråga icke torde kunna förckomma utan föregangen beredning, hvilken Eders Kongl. Maj:t lärer finna ej vara ar bahofvet påhallad) Dråtsel-Conuanissionens förezämnde bestut, sökt vidlystigt utveckla sina enskildte tankar om beskaffenheten af Hamnmästaretjenaten , och deruti pabördadt Hammnästaren en mängd af inbillade aligganden, dem HamnReolemeatet för Götbeborgs Stad. hviihet jag i djupaste underdanighet får bii I Lots-Capitainen Drentzer har väl dernast, i egenskap af besvär öfver m I I toga, icke omtalar, och i hvilket Reglemente IIamumåstarens alla skyldigheter Åro uppräknade. ) Dess befattning synes deraf vara gauska enkel och Ljansten icke värdig Capitaiucns högre Theoretiska insigter, med hvilka hav förmanligare borde kunna gagna ett helt HKike, ån detta Revier. 1) öfver hvars beskafieuhet nagon klagan icke blifvit toörd och der nagon skada högst sällan skedt. utan genom Skeppares och Besättningars för,umläghet. tt) Da man kraftfullt och nitiskt vakar ö:ver oordningar och — —— — — . ?) Om sadant hittills fått passera, är dermed icke afgjart, att det som olämpligt bör fortfara. ee) Da KOugl. Maj:ts för Götheborgs Stad i Nåder faststälde Stat upptager Ärkildt en Båkvaktare på Winga med lön, mäste föregifvandet icke a grund. ) Frågar Förklaranden sitt medvetande och dermed jernför de Klagomål, lom finnas inmakulerade i Drätsel-Commissionens arkiv öfver bristfälligheter A Vakthuset och Båken på Winga, hvilka af Staten måste underhållas, så undgår han icke derpå de jakande och synbara svar, att dessa byggnader i sådant skick alltid fatt fortfara af Hamnmåstaren obemärkt och oanmält om deras författning, äfvensom att likväl först efter Lotsäldermannens aumälan, Staden genom provisionela reparationer onödigtvis måst vidkännas ganska dryga uppoflringar, som kunnat undvikas. om arbetena blott en gång med klokhet blifvit utförde. Detta alt tycks tydligt vittua om eu onatarli; Sammansättning af tvenne tjenster, hvilkas Utöfsuiug på en gång måste iaktagas på 4 mil aflägsna båll, och att derigenom en af dessa tjenster maste sitta emellan . samt hvaraf det vill synas lika klart, att en så beskaffad tjensteförening bör wpphöra, när den för Staden är så skadlig, aft tjensten derigenom Uder och att Lotsaldermannen som, enligt Så 8. af 1827 års Lotsoch Båk-förordnings stadgande, de jure fr Båkvaktare på Winga, äfven bör tillgodonjuta den derföre å Stat bestådda lön. , ) När tjensten icke tillhör någon skyldighet. kan den visserligen ganska lätt af den okunnige bestridas; ty då aligger honom ju endast att hjelpa makligheten — göra intet. Men såvida Klaganden menar det at Kongl. Maj:t den 30 Juni 1732 för Götheborgs hawn utfåärdade Reglemente , så churu föråldradt och inskränkt detsamma år för Götheborgs egentliga hamn, än den delen af Götha Elf som kallas Götheborgs rivier och utsträcker sig i längden en hel geografisk mil, — hvcraknadt att det hufvud-akligast föreskrifver Sjöfrandes skyldigden närxarande tidens fordringar, och ehuru det mera synes in är heter och IIamnmästaren blott hvad han dervid har att iakttara , ) I samt hvaraf säledes icke kan slutas, att det innefattar allt hvad HouOm tillhör, i synnerhet då alla hittills utgifna raglementariska föreskrifter icke detaljera så beskaflade skyldigheter, som bero af vetenskapig bildning och deraf vunnen praktisk färdighetoch dessa skyldigheter endast till sina benämningar kunna upptagas uti en serskild instruktion, med förutsättande att icke emot all rimlighet nagon annan än en dvalificerad person skulle tillåtas intränga på det otkcicla litvets gebit, — innefattar likväl detta Reglementes 3 3: alt FInnmmåsturen bör tillee att fartyg, som i hamnen inkonmma och skola förtbjas, så ankra, inhala och beläggas att det ena icke må skada det andra . kommande , gående, eller liggande m. m.; och då uti Kongl. Instruetionen för Hawn-Kapitenen i Stockholm, utfärdad d. 15 Dec. ISIU, som än mera hår behöfver göras gällande, tydligen och bestämdt föreskrifves att till Hamn-Kapiten bör utses en person, känd för skicklighet och ersarenhet i sjöväsendet samt nödig språk-kunskap , så följer äfven derat ofelbart, att ingen annan än en bildad sjöman härstädes bör till Ifrunnmästare eller IFamn-Kapiten befordras, savida denne med erforderlig sSakkännedom i allt skall kunna uppfylla sina för sjöfarten lika vigtiva, som magtpåliggande förbindelser. 4) Kaptenen har i sin underdaniga besvärsskrift icke vidrört nagon theorl, utan endast praktiska spekulationer. — Klaganden torde kunna gagna mera manga riken med sitt segelsömmeri. än med sin skicklighet mun Han nmastare. — — — u—a—pZ.WAWlAL— —