Article Image
Farten å Göthla Kanal hi under fö id et år. det andra från kanalens öppnande, blifvit begagnad af 679 större och mindre fartyg. De hufvudsakliga artiklar. som derå blifvit förde. hafva varit spannmål omkring 37.000 tunnor, sill 29.000 tunnor, salt 13.000 tunnor, stangjern och smide 214000 sk:ib, tackjern S. 500 sk:lb , jernoch kopparmalm 3.000 sk:lb, brunsten 2.700 sk:ib, granitsandoch kalksten 13.500 sk:lb, köpmansoch diverse gods 3,000 Sk:lb, kalk 2.000 tunnor o. s. v. Kortaste tid, som något fartyg användt emellan Sjöttorp och Mem. har varit 4 dagar: men för de flesta ha dertill åtgatt 6. 7 å S dagar. Kanalafgiften af ofvannämda fartyg och laster har uppgått till 29.486 R:dr, oberäknadt den från Trollhätte Bolag erhållna andel af der erlagd afgift af dem bland ofvannämde fartyg och varupartier, som passerat dess slussverk. Utom ofrannämde inre fart, har så kallad Transitofart, eller från haf till haf, blifvit begagnad af 23 fartyg från Götheborg till Östersjön , och caf 18 artyg från Östersjön till Götheborg. Af de förstnämde hafva varit destinerade, ett från Uddevalla. de öfriga från Götheborg, till följande ställen: Norrköping 8, Stockholm 8, Karlshamn 3, Westeräs 1, Köping 1, Hudiksvall I, och under oppgift af blott Östersjön 1: af de vesterut gangna 18, bafva, med deStination för alla på Götheborg, varit 10 från Stockholm, 2 från Norrköpings 2 från Köping. 2 från Arboga, och 2 med bergmossa från Östra Skärgården. De förstuämndas hufvudlaster hafva varit tobak, socker, kaffe, ull. bomull och bomullsgarn, färgträd, kabeljo. äfven någon last spannmal och brännvinhvaremot återlasterne bestätt af stangjern. ejutgods, tjära och förutnämde bergmossa. Totala Transitoafgiften har uppgatt till 3.234 R:dr. Vid jemförande af detta andra årets resultat med föregående års, då 687 fartyg begagnade den inre farten, och erlade en kanalafgift af 27.294 R:di, samt 13 fartyg Transitosarten med en afgift af 411 R:dr, och Trollhätte kanals bidrag lemnade 6.141 R:dr. som visar att andra årets kanalafgifts totalsumma endast med 3433 R:dr öfverstigit första arets, mäste man tillskrifva den af kolerafarsoten och spärrningsanstalterna förorsakade stagnation, allt från och med Augusti månad, orsaken för minst 6 å 7000 R:dr mindre inkomst senast förtlutne ar. än hvad det annars visserligen hade varit: men derjemte har upphörandet af Angfartyget Skeipners bogsering på sjön Wenern under senare delen af Seglationen icke heller ve:kat codt: och saknaden under hela året 1834 ar flitiga meddelanden at allmänheten af de lättnader och fördelar, som erbjudas trasikerande vid bhegagnande af kanaliarten i allmänhet, ec särdeles Trausitofarten. har åfven ej utan skål varit öfverh agad. Emellertid fästes en och annans appmärksamhet härvid. och af ett nyss bestutadt etablissement i Söderköping af tvenne llandlande af händ solidite ockh vigilans ), kan man troligen vånta siv ej obetydlig uppmuntran för etterföljd af andra, ieke endast uti egea expeditioner kanalvägen, utan äfven, och hvad vida mera verkar, medelst erbjudande expedition på billiga vilkor (hittills söga kände bland Svenske Ilandlande) af kommissionsgods. Det stora hinder för sartens begagnande hela vågen från haf till haf med så stora fartyg, som Götha kanals dimensioner medgifva passera, hvilket beStår uti Trollhätte Slussverks dimensioner. år dock det hufvudsakligasteförutan sivars albjelpande fåderneslandet icke kommer att i stort skörda frukten af de nedlagda stora summorna på Götha kanal. Af den omkring 50 sjömil langa passagen från Götheborg till Östersjön utgöra Trollhätte kanal och Slussar icke fullt en half mil. Planen för densammas bringande till lika dimension med Götha kanal är uppgifven, och Rikets Ständers Stats-Utskott har, inscende-dess vigt, älven fästat Rikets Ständers uppmärksamhet derpå. En sak. som så nåra rör en af de vigtigaste kommmuhationer, bör vinna Rikets Ständers både förord och understöd, samt Regeringens kraftiga bägn och be— — fordrande till fullbordan.

18 februari 1835, sida 3

Thumbnail