CORRESPONDENT-ARTIKEL. Söderköping, d. 9 Nov. 1834. Då jag hoppas Tit. erhållit mitt sista, dat. Sjötorp d. 2 Nov., vill jag blott här fullfölja berättelsen om Amiral v. Platens långsamma och misscrediterande resa. Från Sjötorp gick resan d. 3 Nov. rätt bra ända till Tåtorp, eller en länsd af 5 mil, 19 Slussar och en mängd af broar. — Följande dag eller Tisdagen fortsattes resan och Forsvik upphanns kl. 10 f. m., sedan man passerat sjöa Viken. Här uf p hölls fartyget fill kl. I2 midd. af ioch urlastning, hvarertter Botten jön genomplöjdes på knappt å timma. — Att man kastar ankar kl. 21 på c. m., utan annat skal an att det börjar blasa, later visserligen otroligt: — men icke dess mindre skedde detta här, och farter öfver Vettern, som då sannerligen Åännat ske, fördröjdes. Visserligen hade pu passaser rae godt til.ftile att beskåda den ofullbordade Jette-fästningen Car!shorg. men detta nöje var dyrköpt! Pa altonen uppstod verkfigen den blåst man befarat (likväl icke tidigare, än att vi redan kunnat vara i Motala) och fortfor såväl hela Onsdagen, som också Thorsdagen d. 6 Nov., ehuru med minskad häftiglet, som, åtminstone den sednare dagen, tillåtit afresan från det förhatliga Rödesund. Åndtligen Fredagen d. 7 passerades Vettern på mindre ån 23 timma ; — Motala besågs och kl. I an 4 c. m. landades vid IIusby fjöl. Dagen derpå fortsattes resan förbi Berg. genom dess 15 Slussar, öfver Roxen till Norsholm , från hvilket senare ställe vi skyndade Söndagen d. 9 att hinna Mem, hvilket dock ej försiggick, utan landade vi vid 8 Söderköping hvarest vi, efter anställd examen, sluppo i land. 4 Ett fel i macliineriets construction är det, att ångans aflopps-rör är parallelt med skorsten, hvaraf följer, att denna sednare rostas och att passagerarne öfverstänkas af ett rostregn, som kunnat undvikas, om Ångröret haft utgång å fartygets sida. Kanhända är det ännu icke försrut att afhjelpa denna olägenhet. Hade det varit sommar, då hade en så långsam resa varit hHöjsam, men att i November månad, då man har ingenting af utsigten, ligga på vattnet och blottställas för drag från gistnade fenster, för stermar och oväder samt dessutom för ett enormt prejnings-system, kan gisva bade gikt, chagrin och podager. i Restaurationen ombord bör P Entreprenad erbjudas den minstbjudande, så att man undgår betala, såsom nu, 36 sk. för en butelj Porter och 3 R:dr för en dito Portvin, samt allt annat i proportion. I annat fall rådes hvarje hytt-passagerare (emedan blott sådana äga denna rättighet) att förse sig med väl fyllda matsåckar; — och de öfrige, att vid alla görliga tilllälen spisa 1 land, Åfvenså atvarnas passagezarne, att ej lata forsla sina eCecter ner magasinet för tidigt, der de blott tjena till grundval för Babels torn fåderut, Ve; sterut, Österut och Norrut, — och der de ej under reson atkomwmas, Bäst är att ba dem i sm hytt. En olägenhet bör till rättelse anmårkas: når nagon varulossning under resan. kommer ifråga, fyllvräkes corridoren mestan Iyttorna mes hvarjellanda puckor; trappan från dö ket borttages; en kucka (just midt för nedgången) till magasinet upplates och hivudrar passagen från eler till hyttorna. Detta hade. dock lätt kunnat undvikas genom apprlikation af luckas på däcket, vid sidan af nedgangen. Man invände ej, att pannan är till hinders, ty denna gar ej ver fartygets hela bredd P.