kärt för det Norrska Publikum att erfara den angenäma nyheten, att en Norrman är antagen som lärare för Hans Kongl. IIöghet Kronprinsens Söner. Till denna vigtiga post är Philosophi Candidaten It:r Otto Aubert utsedd. Enligt de underrättelser man har kunnat inhämta, skall han öfvertaga PrinSarnes undervisning i Norrska spraket och de mathomatiska vetenskaperne. För oss Sveaskar är underrästtetsen så mycket kärkomnare, som den är betijlelserikDet är ett glärlljande saktum att se, huru antalet af ÅÄngfartyg arligen ökas delt huru, i samma förhållande. den inrikes rörelsen blir lifligare. Förlidet ar blef ett Angfartyg. Sleipner, konidett färdigt. Detta år hafva tvenne, — nemligen Gylfe, med maschin om 109 hästar. samt Amiral v. Platen med en om 32 hästars kraft, — blitvit fårdige. Och för närvarande ligga färdigbyvsde: ett i Stockholm. som blott väntar på sitt musehineri fom 100 hästars Kra!t), samt eit med maschin om 49 hästars kraft, vid en Köping i ÅStun kunl, byggdt för Frih. Xkerhjelms räkning, och hvilket lärer vara ämnadt att göra resor mellan Stockholm och Arboga. Under byggnad åro i Nyköping ett, hvilket anordnats af numera aftidne Major Carlsund (huru som någon skall fullkomna detta arbete kommer med tiden att visa sig); och i Norrköping ett. För kort tid sedan restes neml., på härvarande j Skeppshvarf, köl och stäfvar till ett större ångfartyg, och man förvånas att 10 å 12 dagar derefter se hela fartyget vara förtimradt, bestående utaf tått ö sammanfogade fördubblade Spant, samt tillreds att bordläggas.Detta fartyg lärer vara ämnadt att efterträda, det numera försälda, ångfartyget Rosen och att likasom detta, göra resor mellan Norrköping och Stockholm, samt bygges, liksom Rosen, med all möjlig soliditet. Fartyget, som bygges af ek, med kopparbult samt spik, jemväl kopparförhydt under vattnet, lärer hafva 100 fot rak köl, samt skall emottaga tvenne maschiner af 35 hästars kraft hvardera, hvilka äro under arbete vid Motala mekaniska verkstad. Fartygets konstruktion blir sådan att det kan företaga hvilken sjöresa och hesegla hvad haf som helst; — det får diagonal förbindning af jern och blir saledes ganska starkt, hvarjemte det är ämnadt att få den största möjliga hastighet. Det tros blifva färdigt uti nästkommande Juni månad, och lärer vara kalkyleradt att komplett kosta 70,000 R:dr B:ko. EEE — Extra Statsreglerings-Betänkandet har nu förevarit i alla Riks-Standen. Hos Bondeoch Borgare-Stånden och i första rummet hos de talare inom As 2 nss339 9 1 f 0eCGk4ä4A Vg