GÖTHEBORG. Ångfartyget Amiral v. Platen, commenderadt af Löjtnant Hasselberg, inträffade här från Stockholm sistl. Fhorsdag , kl. 4 till 12 s. m.. Tisdagen d. 14 dennes, kl. 8. 20 m. f. m.afgick det från Stockholm: ankom sammdag , kl. 6 e. m., till Säfsund; afgick derifran tusdagen , kl. bi 7 fom. lemnade passagerare i Mem och Söderköping , dit det anlände Il. 4 e. m.: afgick derifrån Thorsdagen, kl. I t. 7 f. m.; ved intogs i nårelstorp; varor lossades och mottogos i Norsholm, och ankom till Berg kl. 6. 10 m. e. m.; 11 slussar passerades till kl. 9; Fredagen, kl. 3 t. 7, afgicks från Berg; ved intogs i Husbyfjöl; ankomsten till Motala skedde kl. 3 e. m.: tjocka hindrade resans fortsättande den dagen; Lördagen, kl. 4 t. 7, lemnades Motala; passagen öfver Wettern verkstäldes pa 24 timma; fran Rödösund fortsattes resan till Jonshoda, dit ankomsten skedde kl. 6. 10 v. Söndagen, kl. 2 t. 7, lemnades Jonsboda; inträffade i Sjötorp kl 3 e. m., der ved intogs; stark nordlig vind hindrade resans fortsättande samma dag. Måndagen, 3 t. 6 f. m., lemnades Sjötorp; Bromö anlöptes; för storm ankrades, kl. 4 t. 11, i Eke skärgard. Tisdagen, kl. 3 t. II f. m., lyftades ankare i Eken; inträffade i Wenersboarg kl. 3 e. m.; passagerare och gods landades, hvarefter resan straxt fortsattes till Brinkebergskulle, dit ankomsten skedde kl. 6 e. im.3 slussarne passerades samma afton. Onsdagen, kl. t. 7, lemnades Brinkeborgs-kulte: Trollhättan uppnaddes kl. 8; för att passera Stenkanalon och s mu-sarur auvänges 3 timmar, derefter fortsattes resan till Ström. Paorsdagon, kl. 4 t. 5, afgick Åugfartyget från Ströms kanal. Anledningen , hvarföre till resan åtgått fulla 3 dygn, synes af föregående; dock bör icke lemnas oanmärkt, att fartyget , som hela tiden Hade att kämpa mot hård motvind, under passerandet af andra slussen vid Trollhättan , der mötte uppehåll och äfven blef illa skamfiladt genom slussens ojemna utsprängning; denna olägenhet blifver dock med ringa kostnad afhjelpt genom en obetydlig sprängning, före fartygets skeende återkomst. Att resan under sommarmånaderne kommer att verkställas på 5 dygn, är utom allt tvifvel, hälst fartyget troligen är det yppersta, både hvad konstruktion och maschineriet beträffar, af alla i Sverige varande, med samma hästars kraft; det löper 7 mil i timman, tyckes väl vara mycket rankt . men detta skall icke förmärkas, då fartyget är i gång; och ämnar Capten IIa mDerg utan intagande af ballast — för fartyget äro 30 Sk:lb beräknade — atervånda titt Stockholm, dit passagerare och mera gods erbjudits, än hvad fartyart kau intaga. — Amiral v. Plaolen ime körde hit, från Stockholm, 10 samt frän Wenersborg 5 passagerare; ombord finnas sång satsar för 24 personer; de dubbla kojarna äro ganska rymliga; restauration om bord skall vara förtråftig: ock detta, i förening med den der rädande ordning samt besälhafvarens humana bemötande, lofvar at företaget all framgang. Angfartyget tros icke aterkomma hit före vintern. — Under resan fr.n Stockholm hafva endast 21 fiunmar ved blifvit kopsumerade. — Före afresan, nästa Tisdag, torde en profsegling eller rättare lustfant Å1 ugrs. Vi hafva saledes nu en direkt Angbats-komimunikatior öppnad med Stockholm . kanalvägen, och beräkna deraf stora fördelar , helst då ännu ett fartyg för denna fart hinner anskaffas , hvartill aktie-tekning redan i Stockholm är börjad, och nu öppuns hkär; hvarje Aktie blifver på B:co R:dr 250. — I Stockholm skall tekningen gå raskt. Ått företaget blifver lönande, är icke att betvifta, da hela ko-tuaden af Amiral v. Platen endast bestiger B:ko R:dr 32.000. — Belalhiafvaren på ett hit ankommet Norrskt Fartyg berättar sig sistl. KRANEN RR RRRERRR — I I ) l I I li Tisdags afton hafva sett ett Angfartyg styra rakt in på Clrristiansand; man hoppas, att detta varit Cornubia från Hull, hvilken ännu sedan i Lördags uteblifvit, och för hvars säkerhet man fruktar; möjligen torde det dock hafva varit Prinds Carl, som vid den tider skulle afgå till England, för att förses med en ny ängpanna. Af Götheborgs Spar-Banks trettonde ärsredovisniug för är 1833, som ny