Article Image
tionen med Nen-York blifvit inrättad på en beständig och fast fot, skulle följakteligen blifva saväl en ordentlig Entrepot för alla möjeliga Östersjö-Producter som äfven en förmånlig afsättnings-Ort för Amerikanske, Ostoch VestIndiske varor, af hvilka troligen en stor del komme att afsändas till Österjöhamnar med mindre Kusteller Ångfartyg, med hvilka lägenheter återigen varor, ifrån Ryssland, Tyskland, Dannemark och andra ställen, kunde blifva befordrade till Götheborg för byte, försäljning eller export. Härigenom skulle Retour-laster aldrig komma att fattas: Handeln skulle erhälla en ökad liflighet: Tull-intraderne och Postmedeln ökas. Resande ifrån nyssnämnde och andra närgränsande länder, hvars affairer gjorde deras närvaro i America nödvändig, skulle, i stället att företaga en med omvägar och stor kostnad förknippad resa till Havre, London eller Liverpool i ändamål att embarkera, häldre finna det fördelaktigare att företaga afresan ifrån Sverige till billigare pris, och med ganska ringa skillnad i tiden; Americanare å sin sida, som hafva transactioner i Norra delen af Europa skulle kunna resa directe till sin destination med dessa Packeter. Den Taxa för afgifter, som Svenska Regeringen nyligen kungjort, beträffande alla varor och effecter som passera Götha Canal, är grundad på principer af fullkomlig billighet och moderation, och erbjuder dem, som rilja begagna sig af denna farled, en stor besparning i jemförelse med erläggandet af den Sundska Tullen, och förekommer nödvändigheten af en svår, ganska ofta långsam, navigation uti Östersjöns trånga farvatten. Träckbåtar äro på åtskillige ställen långs hela Canal-linien inrättade för att påskynda Varu-transporter. och sådan är förträffeligheten af dessa arrangementer, att laddningar kunna utan minsta risque, och innom ganska kort tid, befordras från Cattegats inlopp (vid Götheborg) till mynningen af Östersjön meddeist den inre segelleden, och derifrån åter utskeppas till hvilken närgränsande hamn som helst, med största lättnad, skyndsamhet och ringa kostnad. Under alla dessa omständigheter, och med öfvervägande af alla de flera fördelar som kunna utveckla sig, i mohn af commnnicationens tilltagande liflighet, bör inrättandet af en direct Paket-Skeppsfart emellan New-York och Götheborg ej mera sättas i fråga: Förslaget förtjenar upplyste och driftige måns snara uppmärksamhet, hvilka med tiden torde finna rikelig vedergällning för deras (spirited) tilltagsne och patriotiska bemödanden. Om tvenne fartyg till en början blifva expedicrade hvarje månad från New-York, och vice versa, skulle detta blifva ett passande försök tör Planens verkställighet; deras antal kunde sedermera ökas, enär resultater dertill uppmuntrade, och deras afgång regleras på samma sätt som Liverpool-, Londonoch Havre-Packeterna. New-York d. 20 Sept. 1833. J. Damm. —— TE

5 mars 1834, sida 4

Thumbnail