Article Image
skild man med inflytelse, vid fråga om penninge-behof, utan betänkande, på högre ort trodde sig kunna framställa menlösheten af en ny beskattning derå: ty, — sade man, — afgiften är ju så liten och varumängden så stor, att tyngden blir alldeles omärkbar. Om sjelfva Styrelsen börjat inse vådan af ett så fortfarande betungande, så tyckes dock dermed icke vara slut på de enskilte försöken att förnärma rörelsen, och följande kan anföras som ett helt färskt exempel. Herrar E. Frykman Comp. i Carlstad äro nemligen, så vidt man känner, de förste, hvilka offentligen uppträdt för att söka göra de tvetydiga IIavarie-lagarne, — (under ledning af hvilka, så många prejerier pläga bedrifvas, —) gällande på våra Insjöar. Genom Utslag af d. I8 Nov. 1833 har Carlstads Radhus-Rått hugnat besagde Herrar med diverse bonific ationer, utgörande tillsammans circa R:dr 252 B:co, för det deras Ske ppare Sundling, medan han i Jagten Annette innehade en last Jern, fann för godt kappa Ankartaget, m. m. Då prejudicatet sålunda är gifvet för dylike anspråks gillande, torde Bruksägarne eller deras ombud hädanefter kunna emotse ganska ansenliga Havarieoch Refactie-råkningar: en Veners-Skeppare t. ex. kärar hemma hos sin Magistrat med edgång, och får på så sätt mot ohörd vederpart bevisa , det han för att rädda Skepp och last gått så nära vinden, att seglen blast sönder, fartyget arbetat sig läck c. ., hvarefter godsägarne åläggas deltaga i kostnaden för den gamla skutans reparation, nya segels och ankartågs anskaffande med mera. Det var för att afböja dylike prejerier, som de större handelshusen här i Götheborg, förlidet är genom Carlstads tidning, N:o 12, anmodade Herrar aflastare i Wermland, att vid fraktslutningar tydligt förorda, det inga IIararie-ersättningar i något fall skulle fordras. Vi hafva sett mänga sådane certepartier tecknade i fjol, och tro, att den nya inkomstkällan för dem deruppe, som studerat sig in i sjölagens subtiliteter, skulle uttorka, om H:rr Bruksäågare allmänt alade deras Factorer iakttaga nämnde försigtighet, då aftal i befragtningsväg uppgöras, samt behöfva visserligen icke göra Wermelands eftertänksamme Jern-Å Trädvaru-Producenter uppmärksamme på, att Wenerns IIavarie-krångel egenteligen alltid, än mer än mindre, directe skulle drabba deras pung. Lika försigtigt torde det äfven vara att låta Skeppare, då de lasta här för Wenern eller Wettem, afsäga sig allt anspråk på ersättning , i fall de på uppvägen göra havarie. AAAAaaAaa — I

26 februari 1834, sida 4

Thumbnail