YT LOU hodhad e ww vyvewuvevvv ELELS — dlAA nn mer kännas såsom i förnuftets natur grundade sanningar och axiomer. Sådane äro följande: barnet är elakt blott af svaghet, gör det starkt, och det skall förakta lågheten och ränkerna och sveket. Ju mer uppassning för barnet, dess mera högmod och dess mera förödmjukelser i framtiden. Försök ej att lära barnet genom andra, hvad det endast kan lära genom sig sjelf,att gå,att tänka,att vilja. Att straffa barnet lika för en vårdslöshet och en ilska, det är att undergräfva dess moraliska begrepp. Om barnet gråter, så är det antingen afilska eller lidande, Uti intetdera fallet duger, att muta det till tystnad. Lydnad är barnets, sjelfbeherrskning mannens dygd. Den enda vana barnet bör förvärfra, är att ej ha någon, att lika kunna fördraga köld och hetta, all slags sund föda etc. Det är ett moraliskt förderf att vilja se barnet klokt i förtid. Lär det lyda, att vara uppmärksamt, att beherrska sig; gör det starkt och gladt, och det har oändligt bättre, än genom förtidig läsning, grundlagt den rätta kunskapen — Ett förtidigt ansträngt ordminne är den bästa näring för inbilskhet och dumhet. Hindra ej barnen att vidröra föremålen, det är dess sätt att motia intryck. Var ej häpen att rätta barnspråkets egenheter. Det är vedervärdigt, att höra barnet tala mannens språk. Barnet stärkes mer genom vana vid köld, än vid värma. Intet är oskickligare, än att säga till barnet: jag hade ju sagt det förut! Att varna för det onda och skadliga , att skonsamt glömma den skedda skadan, se der den rätta moraliska lexan! — Brådska aldrig med att lära barnet tala; deraf uppkommer brådmognad och förvridning. Att bortskämma barnen, är genaste vägen, att bereda dem elände. — Ökverhopa ej barnet med reglor och föreskrifter, de nödvändiga förlora derigenom i värde. Påskrufvar du barnet artighet och verldsvett, så gör du deraf en Marionett eller drifhusväxt. Strafsa sällan , men alfvarligt. Fördrag aldrig ilskan, men alliid bullersamheten, Hindra ej, utan befordra barnets kroppsrörelser, hälst i fria luftens Ju mer barnet kan vara ute i luften, ju mindre i kammaren, desto bättre. Barnen äro aldrig ljugare af naturen; det är du, som gör dem dertill genom ditt sätt att behandla dem. Allt är förloradt, om du ej förstår att vinna deras förtroende. Skräm aldrig barnet! kom ihåg, att barnen ej vid orden fästa den fullväxtes begrepp! — Akta dig väl, att lära barnen bara ord, hvarvid de sjelfva måste fästa förvända begrepp. Det är oändligen bättre, att leda barnen genom njatning begär, än genom fåfänga! c. Åc. Sägen Medhorgare, äro ej störste delen af dessa sanningar sådane, som hvar förnuftig far borde rista med stora bokstäfver på väggen i barnkammaren? (D. A.)