Article Image
ningen, och släckes ej förr ån den är blandad med sanden och ökifermjölet, under små tidtals gjorda begjutni ngar med atten. Då murbruket behöfves, blandas det i murbruka drarn med vatten, och får ej begagnas sedan det börja: att hardna. Motalakalken (från Fålhagen) är mindre kalkrik, och faller. ej sönder efter bränning utan måste malas sönder torrt. Den gifver utan skifermjöl, med 1-2 af sin volum sand ett förträffligt fogstyrknings-cement. Kalk ifrån klane-Kulle äfsen som ifrån tlusbyfjöl är äfven användbar, men mot 4 dela osläckt kalk fordras 5 d. skifermjöl, och sandtillsatsen kan dock ej göras större än lika med ekifermjölet, eller 5 d. På alla ställen äro der de fullkomliga sorterna murbruk använde. De upptäcktes så tidigt, att endast Forsviks sluss var bygd förut. Murbruket är nu nära nog så hårdt som stenens och der de fullkomligaste sorterna finnas, der öfverträsta de kalkstenen i hårdhet. IIvad broar och slussportar samt stämportarna angår , upptagas de i Bagges förslag såsom alla varande af trä, och några utfördes äfven af trä, men inalles blott 33 par poruar och 17 st. broar. De öfriga neml. 79 par portar och 20 st. broar äro alla gjorde af jern. Största delen af Sluxs och Broraktare-boställena äro af sten upf ypförde, samt alla under tegeltak. Detta har i betydlig grad bi dragit att öka kosinaden. På förenämnde sätt har Pircktionca sökt att trygga kanalens varaktighet. Till säkerhet och beqvämlighet för åadtraskerande äro äfven flere arbeten utförda. peribland må nämnas, att alla inlapp och utlopp från och tih sjäarna äro försedde med Jetteer, Pierer och Pallare, så att sargen vid hvilken vind och iivi! ket väder som helst kunna utoch inlöpa; att kanalen allestädes är försedd med dragväg, samt att dragare på vissa ombyten äro att tillgå, till fortygens sortskaffande; att dessa dragvägar äro fortsatta lingt ut i sjöarna der grundeller vattendrag göra farten äfventyrlig; att fartygen vid större vägars tillstötande till kanalen och äfven annorstädes hafva ordentliga murade kajer, vid hvilka de kunna lägga till, för att lossa eller lasta, På vissa ställen, såsom Sjötorp, Lyresta, Hajstorp, Wassbacken, Forsvik, Motala, Husbosjöl, Berg , Norsholm, Söderköping och Mem, finnas större hamnar med hajer och magasiner för rarors uppläggande. Sluteligen är kanalen försedd med å:ne dockor, med sina erforderliga verkstäder, och der bristfälliga fartyg kunna gå in, samt inom 3 timars tid vara zatte på det torra för att beqvämt kunna repareras. Desra dockor ligga en på Wenerns strand, en vid Motala och en vid Söderköping. m ÅA AL se — A — —

23 oktober 1833, sida 3

Thumbnail