Article Image
Iukomsterne från Canalen och dess tillhörigheter, Motala Werkstad m. m., innan någon utdelning å sjalfve CaualActierue kan ifrågakomma; och, så snart utdelning å desze kan göras , användes deraf, efter Bolagets beslut, en i förhållande till utdelningen bestämd andel till ammorterande af Obligationernes Capital-belopp, i den ordning , som lottning kommer att afgöra. Det fartyg, som för särskildt Bolags räkning , i ofsigt att som Ängbogser-sartyg anställas på Nonern, blifvit bygdt i Norrkåping, lopp förliden vecka af stapeln, och namngafs Sleipner, efter Odens namukunniga häst; det väntas oförtöfvadt till Motala, der Machineriet af 40 hästars kraft f. d. är färdigt, att insättas så fort fartyget anlånder. Enligt träffad öfverenskommelse emellan nämnde särskilda Bolag och Götha Canal-Bolag, kommer detta Ångbogser-fartyg att, under hela Segletions-tiden till och med år 1835, göra beständige resor endast i Segetleden emellan Wenersborg och Sjötorp ; och är Pogserings afeiften faststäld till 1-8:dels skilling pr. sjömil, eller 2 sk. for hela vägen mellan Wenershorg och Sjötorp, af hvarje Skopp:äs drägtjgnet, hvaraf 1-4:del betalas af fartyget, och 8-4:delar af lasten, derest Skepparen och Lottägare ej annat aftal träffa. Mot lika afgifts erläggande i mon af värcue längd, medtagas ock fartyg, som hafva annan destination, men för en del af deras resa samma väg, t. ex. ifrån Wenersborg till Lurön eller Eken, äfvensom ifrån desse senare ställen till Bromösund, Mariestad o. 8. v., och tvärtom. ee — AA —— —ö———

27 juni 1833, sida 3

Thumbnail