Article Image
INRHIKES NYHETER: Stvekholm, Med anledning af General-TullStyrelsens underdåniga anmälan af Haufabrikören här i staden J. C. Ilamelmaas der gjorde ansökning om tillstånd, att för hans Fabriks behof få införskrifya och mot tull disponera en väfnad, Bomulls-felb eller Feluche kallad , haisken, eluru till sin egenskap tullbar, icke kunnat hänföras till någon af Till-taxans nuvarande bestämmelser, har Kongl. Maj:t d. 18 sist. Maj funnit godt i Nåder förordna, att berörde Bomultsväfnad ma till kiket inkomma mot en Tullafgift af atta vkiliingar per aln, då bredden icke öfverstiger fem qvarter, samt emot en i proportionerligt förhållande förhöjd afgisi f.r tyg af större bredder. ——— —— —— — UH——— — —— —— Utdrag af ett bref från Motala, d. 8 Juni. Unger förliden Maj månad, den förste att et eatig n räkna för farten på fafntha Kanal, a dandens fullbordan, har denna fart blifvit ocgicnad af omkring 10 sirskiida fartyg. Det första af dem medförde 853 tupfhor spaumal, och duet andra G39 skeppid jern, de ofrigas laster hafva till hufvudsaklig del äfven bestatt af dessa tvänne artiklar, samt sill och salt, al säidåca hafva omhring G,100 tr gått från Skarahorgs och Liadköpings Län, till dels Stockhola dela Karlskrona, och 475 tr från förstnämnde Län till staden Köping ; till Gö, 2 theborg hafva gått nära 6600 sk pp:d jern. af hvilka 2869 från Broken i Östergötland, 2 200 från dem i Nerike, 16430 från dem i Westergåtland, 300 från Jönköping, och 2638 från Köping, Nyssnämnde jarnlast från Köping har varit den enda, som hittills begagnat farten från haf till haf mot de derfore i sershild taxa stadgade lindriga transito kanalafof. ter. Da desse för hela genomfarten (Uöta-Käanal, Trollhätte-Kanal, Götha Elfs, och Weners-afgifterne sammanrik. nade) ej äro högre än Å sk för ett skepp:d jern, 2 1 2 a 2 sk. för en funna epanumål, 2 2-3 för en tunna sale, 2 sk för en tunna sill. 2 1-2 ok, fär skopp:d fisk, fock, för 188 skÅIH: socker cller tahak, 12 1 2 för 100 skölnid Cao, 20 sk. för 108 skåtosl! homullerarn o. 9. V., så ynes sådant firticna uppmärksamhet af Herrar Proksögare och an lande, äfven i norra orterne, samt vid Mälaren och Iijalmaren; och att trakterna böra få påräknas lindeise, tror man sir hafva full anlodaivg sluta af det autal fart yg, som hittills gåt toma eller ballastade antingen hort eller åter. Såsom exempel på huru läng tid åtgår för geglationen å kanalväcon må nämnas, att Skepparen Stensträm med 11:0 t:r spannP2 2 . . .f r . . mil, från Lidköping, destinerad till Karlskrona, ingick på Götha Nanal vid Sjötorp (vid Wenern) den 22 Maj, samt RO

19 juni 1833, sida 3

Thumbnail