dG OA 1831 ganska lyckligt för de få fartyg, som för detta ändamål utlupit från Elben, och fångsten (hvaribland var 35.000 Å Ben) afsattes ganska förmånligt. Wia detta tillfälle anmärka vi äfven, att detta år intet enda fartyg på denna fångst utgick från Bremen, från hvilken plats, under vissa år , 120 å 150 fiskar fångats. Från Weser utgick I1S31 endast ett hanoveranskt fartyg, hvilket återvände förnöjdt med sin fångst. Samma år utgick från Havre 11 fartyg ; vi känna dock ej, huru fångsten utföll. — De fartyg, al hvilka man begagnar sig till öfverfart till Haarburg eller audra ställen på motsatta sidan af Elben, och hvilka äfven öfverföra viktualier, kallas Ever. Den liftiga ångbåtfarten förtjenar äfven uppmärksamhet. Imellan Hamburg och London är en jemn ångbåtsfart inrättad, och tillvyggaligges resan på 50 a 60 timmar; dessa medtaga såväl passagerare som bref, penningar och varor; vid deras ankomst hälsas de af en brokig folkmassa från hamnen eller höjden Stintfang. Penningarne aflemnas i förseglade påsar vid Stads-Postkontoret i Grimm , och befordras derifrån till General-Tostkontoret i London. Dessa fartyg tillhöra General-Steam-Navigation Company i London , och äro af samma sörträssligt utrustade och försedda med alla möjliga begqvämligheter. Dessa fartyg erbjuda dessutom Hamburchrus ett ypperligt tillfälle att besöka baden vid Cuxhaven, och en angenim förströelse under Nöndagarne, efter veckans arbete. Med amateråam står äfven PBamburg i föreving genom tvenne ypperliga ångbåtar, hvilka under sommarmånaärrae tidigt om Sandegarne afaå från hegge dessa platsar, och vanligen fällända deras fart på 33 26 timmar. De heta JVilhelm I. och Beurs van Amsterdam, HRåarje af dem är inrätiad för CQ passagerare, bira 30 å (: läeter och drifsas af 2:ne mackinerier af h-ardera 60 hästars kraft. Åf en på dessa fartyg förenas allt till Passa scrareg befrtämlighet; de tillhöra Amster da mer åtromboot Maat. Schappy-Compreniet. Så länge isgången icke hindrar, står Unnburg dossutom I förbindelse med Haarburg, genom en ångsfärja. Det:a är ett privat företag, och tillhör en enka i llaarhurg. Stora, talrika och förträffliga äro de mångfaldiea hjulpmedel och den Omsorg, som uppmuntra skoppsfarten. Till dessa anstalter rökva vi synnerligast hamnens storlek, säkerket och indelving, hamndepntarionens åtgärder, de många Sjhassurans Sällskaperna, och de i sjöfartens linda redan upprättade llandels-sällskaperna; såsom die Planderfahver Gesellachaft, die Englands u Schoner fahrerGesellschaft, die Schiffer Gesellschaft, vidare Lota-, Båkoch Fyr-anstalterne till farsattnets säkrande, äfvensom Magarinerne vid förrbasaenr onh 4s43 er