Article Image
IIISTORIENS FILOSOFI, af Victor Cousin. Mensklighetens lif är en kedja af händelver, som följa efter hvarandra, mon af hvilka likväl hvar och en, bätraektad för sig sjelf, bildar ett bestämdt kel: med sina delar: ett drama, längre eller kortare, som har sin lösen, sip forigång och sin upplösning. Detta dramas serskilda 2c:cr utgöra de olika cpokerne af menniskoslägteta utvickling. Ått uppdragca en trogen tafla utaf hvar och en kland dessa, är historiens föremål. Häfdatecknarens grund-iåaer, d v. s. de orsaker, från hvilka han härleder enomenerne, måste således nödvändigt vara speciela, emedan de häaf aselt omedelbart förhållande till de enskilla företeelser, som de omfatta. Med sorskningen efter dessa orsaker och unnarsökningen derom bör häfdatecknaren Fäanzmligast sysselsätta sig, dercst han vill behandla sitt ämne och icke någonting annat. Om han går utom denna krets, om han et! enda ögonblick upphör att vara bestämd och hålla sig vid det Speciela, så blir han snart all:för allmin och svifsande. flans reflexioner, för att passa till allt, passa icke till nå got, och hans arbete får in gen karakter. Å en annan sida böra jemväl de färger, med hvilka häfdatecknaren målar händelserna, d. e. 4. sättet, hrarpå kan beskrifser dem, likasom hans grundidter, eller sättet, hve rpå han förklarar dem, vara speciela och lokala, emedan de böra användas endast för någonting specielt: ämnade att återgifva lif åt et förflutna och å nyo framställa det i verklig heten, må

7 mars 1833, sida 3

Thumbnail