Article Image
men efter nedsättning och längåreduction, för 66,000 alnar ä 24 rst. . . a . ö . es . . . . 12 sk. 4:hrat. som oförändrad gu. 84k. 6 rst. erlägges alltså med 20sk. 10g rst. deremot från Östersjön till Husbyfjäl, som utgör ef. 84,000 alnar å 3 rst., 21 sk. reducerade t. 68000 al. å 3 r. görl7s. 6r. håartill kommer Sund ktull 5 sk. i 5s. — Summa 26 sk. erlägges med 22 s. 61. Men skillnaden i Tolsg, m. fl. afgifter uti Götheborg emot i Söderköping, torde lemna ett alldeles motsatt resultat af denna jemförelse ca enl. Förmedelst ett annat beslut har Götha Canal-Bolag beviljat några enskilta personer, som anmält sig hugade, att låta bygga ett Ångfartyg med 2:ne Machiner, hvardera om 15 hästars kraft, och att hålla det i jemn fart å Canalvägen emellan Stockholm och Götheborg, ett års frihet från alla afgifter, och ett års frihet för 3 beloppet af de afgifter, som enl gällande Taxa eljest skulle erläggas för så väl fartyg som last. Till detta Ånefartyg, ämnadt för Passagerare och finare Styckegode, Paqueter m. m. samt calculeradt att kosta follt färdigt mellan 20 och 23000 E:är, är subsoriptionen r dan i god gång uti Stockholm, och all anledning att snart se den folllieknad. Enligt plan bör detta fartyg tillryggalägga hvarje sådan tour, fram och åter, på 3 veckor, inberäk ad lastning och lossning; och skulle alltså kunna göra 10 resor fram och åter under seglationstiden årligen. ö 4

4 mars 1833, sida 3

Thumbnail