Motala Mechaniska Werkstad, bar Directionen sortgätt och hunnit att bringa Motala Mechaniska Werkstad till den fullbordan och det stånd, hvaruti den nu befinnes, nen ligen av den från värvarande tid är färdig, att kunna emotiat a och på bestämda tider, sann af sullkomlig godhet, och, efter Directionens ösveriygelse, äfven till nedsatte priser emot hittills, utföra beställningar af alla d slag, som trån en sådan inrättning kunna väntas. Då Motionären sjelf oppgifver, att Motala Werk stads adagalagda nytta och visade bär förut okända skicklighet i fabrication, redan bar återgäldat fullt ut, hvad af Statsmedel blifvit densamma skänkt, synes något vidare yttrande om dess nytta och vigt för så väl Karal-Bolaget, i anseende vill Kanalens framtida underhåll och Segelfartens besordrande på densamma, som för hela landet, nu ej erforderligt. Lirectionen vill dock vid detta tillfälle hafva uttryckt sin egen öfvertygelse, grundad på de omdömen och vitsord den länge haft, och änvu ofta har tillfredsställelsen, att la emottaga af allnan erkandi sakhunnige persover, ett, utom Motala Mechaniska Werhstad, hade ——— —— ! dzRD—A —kf bvarken Angmachineriets be ag nande i Sverige, gjordt de framsieg, som i sednare åren deruti ägt rum, ej lLleller arn.gen och flottan i denna stund haft de Werkssäder, som der nu bildas, ej heller de WerksLyg, som der användas. Den verkan på sjelfva Jernhandteringen i Sverige, som Motala Werksiad redan visar, i det den upptäckt och ådacalagt den mindre grannlagenhet, som uti denna Rikets vigtiga Näringsölning varit rådande, är dock måhända ännu större. (Forts.) gä-——— — — —— — —