Article Image
50 d:o Pottaska8d:o — — 8: 16 B:co R:d 82 44 Alltså tillsammans för bortoch ätrrresan mer dessa varor uti ett fartyg, af omkring 32 sv. läster, i Öresund B:co R:d 1121: 12, och igencm sv, Ca nalen B:co R:d 576: 32. Enligt förslaget till ordinarie Taxan för Ca. nalafgiften genom Sverige, skulle farty g erlägga för hvarje 10 skeppsundtal v. v. af dess drägtighet 16 8. 8 r:st, som gör för ett fartyg em 15 sv. läster R:d 7: 24, 1 d:o om 30 sv, läster Rd 15 och 1 d:o om 50 ev, läster R:d 925. Äfvenledes antages i medeltal afgiften för fartyg i Öresund, ehuru samma är svår att bestämma i anseende till de många beräkningsgrunderna, att utgöra, oberäknadt Jollmanspennigar, för ett fartyg om 15 av. läster Sp. D. 8 eller sv, Bco 20, för 1 d:o om 30 sv, läster Sp, D. 10 eller sv B:co 25, och för 1 d:o om 50 av. läster Sp, D. 12 eller sv, B:co 30, Lotspenningarne i Söderköping och Götheb. Skärgård samt på Canal-insjöarne, ehuru på desse sednare ännu ej reglerade, antagas att ej öfverstige Lotspenningar och Jollmanspenningar i Öresund, hvilka, ätminstone för de större fartygen uppgå till nära eller fullt lika med tullen 3; men då å Canal-linien äfven erlägges betalning för fartygens framdragning af häst, med 2 s, B:co för hvarje 1000 alnars dragvägslängd, som uppgår för 85000 alnar igenom Östgötha-Canalen till B:co R:d 3: 26, och för 61000 alnar igenom Westg, 2 26. i eller tillsammans å hela Götha-Canal R:d 6: 4, och hvilken kostnad fördubblas, då 2:ne hästar begagnas; hvarförutan fartygen äfven komma att vidkännas betalning för begagnande af bogsering å rjöarne; torde Transito Canalafgiften från haf till haf böra nedsättas till halfva beloppet af Ordinarie Taxan, och alltså endast blifva, t. ex. för 15 läster B:co R:d 3: 36, för 20 läster B:co R:d 7: 24 och för 30 läster B:o R:d 12 24, Särskildt upplyses: Att Götha Canal Slussars dimensioner medgifva fartygs bredd af 233 fot och djupgående afgå fot hvaremot Trollhätte Canal och Slussar ej medgif va större bredd är 21i fot och djupgående 7 fot, Att med ängbogserfartyg på Insjöarne bör till genomsarten ifrån Götheborg till Söderköping, eller tvärtom, ej ätgå öfvär 6, högst 8 dagars tid, Wid partielt begagnande af Canalen beräknas . Från Östersjön till Söderköping, 11,000 alnar, SöderköpingAsplången, 20.000 — 5 Asplången —Roxen, 15,000 — B KRoxen Boren, 39, 100 — b Boren Wettern, 8,000 — Wettern Wiken, 11,000 — wWiken Wenern, 62.000 — ör Wenern Särskildt, 667 — tvn Uonorm 22 habf nn go9 222 ha

18 september 1832, sida 2

Thumbnail