Article Image
å spannmål och andra lätt skämbara varor skulle ej vidare de betydlige förluster kunna inträffa, ti som nu ofta få erfaras; — Fartygen skulle göra 2 a 8:dubbet antal resor emot nu, med mindre slitning under hela året af fartyg, segel och taklage än nu ofta å en enda resa; — Skeppare skulle ock ej, som ofta nu är fallet, gifva vinden skulden för äfven det dröjsmål, som krogarne utmed elfven och i hamnar vålla; — Fragterne skulle falla betydligt, ja kanske till hälften emot hvad nu betalas; — Olyckor på insjöarne skulle sällan kunna inträffa då fartygen begagnade Ång-Bogserfartygs biträde för deras fortkomst, och fartygssamt gods-ägare skulle då de här uppgifna fördelar utveckla sig, sällan underlåta detta, hvarigenom åter afgiften derföre kunde blifva ganska facil, och dock gifva dess ägare fördel; priserna i landet å behofsarticlarne från utrikes ort skulle falla, äfvensom de å landets egne producter stiga, i den mon transporten blefve snabbare, säkrare och mindre kostsam; detta skulle ock ofelbart locka fram och föranleda nya productioner, samt omsättning med articlar, hvilka hittils ej kunnat blifva ämne för speculation, då de ej kunnat bära den dyra transportkostnaden; — och, då det måste vara all anledning att förmoda, det så väl Canalafgifterne vid Götliaoch Trollhätte Canaler, som städernas m. m. inkomster af trafiken, blifva bestämde så låga som möjeligt för varor, som passera hela vägen från haf till haf, synes det ej häller förmätet att hoppas, det främmande nationers fartyg och laddningar, isynnerhet af dyrbarare articlar, skola, efter sådane föranstaltanden, företrädesvis taga vägen igenom landet framför den igenom Öresund 3 oeh detta måtte ej kunna blifva likgiltigt hvarken för Canal-Bolagen eller för en stad med det läge som Götheborg, Så tänker och talar man uti lan lsorterne, i anledning af den uppstådda frågan om ÅÄng-Bogserfartyg på insjöarne å Götha Canal-linien, på hvars öpnande denna höst, om allt går väl, uppmärksamheten nu är spänd. — Hvad tänka nu Götheborgs Herrar Handlande, äfvensom der boende Actieägare i Götha och Trollhätte Canaler samt Fartygsågare härom, och hvad göra de till befordrande af desse fördelar? 2—as — ————

7 maj 1832, sida 3

Thumbnail