(--— — (lInsändt) Götha Canal. Sedan sista uppgift af erhållne tekningar till bidragande för Ång-Bogserfartygs anskaffande 12 sjöarne å Canal-linien emellan Götheborg och Söderköping, har väl sports att så väl i Stockholm, som å de flere tekningsplatsar i landsorterne tekningen fortfarit, men så länge det är ej kändt, hvad för denna sak blifvit ätgjordt i Götheborg, får tek. ningen ingen fart på allvar; — man må ock e) förtänka de mindre städers Handlande, äfvensom Bruksägare och Possessionater, att de vänta sig exempel från Götheborg, såsom den plats der hela landets å Canal-linien framgående producter, åtminstone den aldrabetydligaste del deraf, troligen sammanträffa, äfvensom derifrån böra påräknas till billigaste priser de utländske varor, som landet behöfver; med allt skäl emotser man ock af Herrar Görheborgare det säkraste bedömande af den ifråsSavarande anstalt med Ang-Bogserfartyg för vinnande af det dermed åsyftade ändamål: Warutransporternas snabba, säkra och till tiden beräkneliga gång, — Om, på sätt CanalDirectionen i dess förslag framställt, af sådane Ång-Bogseringsfartygs anställande på Götha elf och sjöarne Wenern, Wettern m. fl. det ändamål skulle verkeligen vinnas, att man med visshet kunde beräkna till passagen emellan Götheborg och Söderköping ej ätgå öfver 5, 6 högst 8 dagar, så synes effecten deraf för handeln och näringarne väl blifva den, mäst möjeligen förmonliga, — En köpare i upstad eller landsorten behöfde ej vidare då som nu rädas, att knapt hinna få dess från Götheborg förskrifne varor till sig innan den vanlige 3 a 4 månaders credit derå tilländalupen;— han blefve följakteligen och då i tillfälle mera actcurat betala vid förfallotiden sin skulld; — likaså skulle Brnksägaren och Possesionaten ej vidare hafva att frukta, att ej på månads tid och deröfver hinna ned med sine Producter till försäljning, och derigenom få länge vänta på deras realisation, om ej ull och med helt förlora coniung .