Norra banan I anledning af en insänd uppsats i detta blad rörande oordentligheter å norra banan ha vi mottagit följande upplysningar: Att aftontåget till Upsala uppehölls två gånger i förra veckan öfver den fastställda tiden, härledde sig ena gången dersf att ett lokomotiv gått sönder och andra gåvgen genom: ett lokomotivs urspårning å norra station, hvarigenom linien stängdes, och voro dröjsmålen sålunda förorsakade af anledningar, hvilka huru ledsamma de än äro, dock ej kunna med bästa vilja förebyggas. Hvad tågens uppvärmning angår, så har densamma i de tåg, hvilka icke uppvärmas från Ickomotivet, utan. från en särskild i bagagevagnen avbragt ångmaskin, vid några tillfällen. ej. varit tillfredsställande, hufvudsakligast beroende derpå att den erfarenhet man vann under den förra milda vintern, då uppvärmningen med dylika ångmaskiner först började, legat till grund för det sätt, hvarpå vagnarne uppvärmts, men då det under de kalla dagar vi nu haft visat sig att uppvärmningen, på detta sätt skött, ej lemnat önskadt resultat, hafva nya föreskrifter utfärdats för att rättelse må kunna vinnas. Oberoende dock bäraf kunna äfven framdeles händelser inträffa att ej vagnarne kunna uppvärmag, såsom om ångmaskinen blir bristfällig eller slangar och rörledningar komma i olag, hvarför jernvägen icke kan ikläda sig någon bestämd garanti att vagnarne alltid skola vera uppvärmda, u an måste den resande vara betänkt på att under den kalla årstiden vara utrustad med behöriga ytterplagg, så att om värmeledningen någon gång skulle slå felt, den resande ej må blifva utsatt för förkylning,